dimarts, 12 de desembre del 2017

Arqueologia melòmana de la Segona Guerra Mundial

Reconstrucció dels discos a partir de les peces trobades - Foto Oula Seitsonen.
Quina música escoltaven els oficials de la base alemanya d'Inari Hyljelahti (Finlàndia) durant els dies previs a l'anomenada Guerra de Lapònia? Les restes de diversos discos fonogràfics de 78rpm trobades en el marc d'una investigació arqueològica a la zona podrien respondre aquesta pregunta. Les troballes corresponen tan sols a fragments dels discos en qüestió, que haurien quedat fets trossos durant l'evaquació de la base l'any 1944, poc abans de la desfeta militar del Tercer Reich a la Península Escandinava. Utilitzant tècniques pròpies de l'arqueologia, els investigadors han aconseguit recompondre bona part d'un total de tres discos, un dels quals ha estat identificat com una edició del segell alemany Electrola, si bé s'haurà de continuar treballant per esbrinar quins n'eren els continguts sonors. En altres paraules, la música enregistrada -o com a mínim els objectes que l'han contingut- ja forma part del patrimoni arqueològic relacionat amb la Segona Guerra Mundial. Ho explica l'arqueòleg Oula Seitsonen en aquest enllaç.

2 comentaris:

  1. Quina història més suculenta podria sortir d’aquesta troballa. Podrien ser discos de Marlen Dietrich o de charleston dels Revelers, o els Comediant Harmonists... o fins i tot la Lili Marleen cantada per Lale Andersen.. tot ho va editar la companyia Electrola de Gramophone. Si fossin discos dels Can o els Neu donaria per una pel·lícula de ciència ficció.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs sí, la veritat és que de tot plegat pot sortir-ne una bona història. Personalment em fascina la presència d'aquests artefactes en un lloc com aquell. Quina música escoltaven els soldats de l'Alemanya nazi a la freda Lapònia? A veure si es resol aviat el misteri!

      Elimina