David Bowie. |
Els dotze mesos que vindrien a continuació serien un degoteig constant de figures totèmiques en l'imaginari popular -Prince o Leonard Cohen-, noms de primeríssim ordre -Keith Emerson, Greg Lake, Merle Haggard, Sharon Jones, Mose Allison, Alan Vega, George Martin...- i il·lustres secundaris que també han deixat la seva empremta -Scotty Moore, Phil Chess, Rick Parfitt, Lonnie Mack, Red Simpson...-. Baixes tan nombroses com heterogènies però sovint amb un comú denominador: la dama de negre els reclamava amb arguments tan poc glamurosos com l'edat o la malaltia. Les necrològiques de 2016 no evoquen el romanticisme de les vides portades al límit. No corresponen a bonics cadàvers com els de Jim Morrison, Kurt Cobain o Amy Winehouse, tampoc a la decadència entre heroica i morbosa que va envoltar els finals d'Elvis Presley, Freddie Mercury o Johnny Thunders. Bowie, Cohen, Haggard, Allison, Vega, Chess i tants altres han traspassat tal i com ho fan la majoria de mortals un cop assolides determinades edats.
La mort, o més ben dit la consciència de la pròpia mortalitat, també ha definit una part important de la producció discogràfica aquest 2016. El llenguatge críptic i l'obscur embolcall de "Blackstar" van revelar el seu significat més ocult quan Bowie se'n va anar tan sols dos dies després d'haver-lo vist publicat, catapultant el seu últim disc com un dels llançaments més icònics del que portem de segle i fent de la pròpia mort un element essencial del discurs artístic, un fet fins aleshores inèdit en la música pop. També Leonard Cohen adoptava un to crepuscular al magistral "You Want It Darker". I a casa nostra ho feien Jaume Sisa i Oriol Tramvia -que afortunadament es troben encara entre nosaltres, i que duri-, el primer amb "Malalts del Cel" i el segon amb una revisió i posada al dia del seu clàssic "Bèstia!" (1976). Conscient probablement que s'acosta l'hora de fer balanç, Bob Dylan ha refermat amb "Fallen Angels" la seva comunió amb un dels cançoners més canònics dels darrers cent anys -amb permís del seu propi-. I fins i tot els Rolling Stones, eterns portadors del mite de la immortalitat, semblen tancar un cercle amb "Blue & Lonesome". Un disc de versions de blues amb què actualitzen el format del seu llunyà debut homònim (1964), i un exercici de coherència vital i artística que val per mil curses de fons.