Black Sabbath Bridge. |
The Crown, on Sabbath van debutar en directe. |
L'estrella dedicada a Jeff Lynne. |
Black Sabbath Bridge. |
The Crown, on Sabbath van debutar en directe. |
L'estrella dedicada a Jeff Lynne. |
La nova etapa de Tiger Menja Zebra, o la reencarnació d'un quartet que es manté fidel a la seva essència però sona com mai abans ho havia fet. La foscor estructural deixant-se seduir pels ritmes ballables. L'electrònica industrial i el post-punk terminal, dialogant amb la muralla polirítmica que formen les dues bateries dels germans García. Ahir van tancar el Fusiònica interpretant de cap a peus el seu quart àlbum, "Admirables". Un homenatge als seus referents, i un nou punt de partida per als granollerins.
De la psicodèlia més nerviosa al post-punk sorollista i al shoegaze ric en acidesa. Els francesos Stuffed Foxes van avançar al Fusiònica part del seu imminent tercer àlbum i van trepitjar molt fort amb una torrencial lectura del "Ghost Rider" de Suicide.
Chien Flic, des del nord de França, obrint la segona jornada del Fusiònica. El hardcore punk en la seva manifestació més primitiva i essencial. Cançons breus i immediates, que no solen arribar al minut de durada, despatxades a tota castanya l'una darrere l'altra. I dues veus femenines en primer terme, les de Claire F i Claire P, que són el gran tret diferencial del conjunt. Com si Minor Threat s'haguessin fusionat amb els B-52's.
Llegia després d'assabentar-me del traspàs de Phil Lesh, que l'ajuntament de San Francisco s'il·luminaria aquesta nit passada per recordar el baixista dels Dead. Una mostra més de com l'univers Deadhead importa, molt, a Frisco. Se n'ha anat un baixista de baixistes, membre fundador d'una banda tan influent com única en la seva naturalesa. Fare thee well, i gràcies per tant.
Just a box of rain, wind and water
Believe it if you need it
If you don't, just pass it on
Sun and shower, wind and rain
In and out the window
Like a moth before a flame
Entre els presents n'hi havia que s'havien comprat aquest disc quan va sortir el 1973, i que des d'aleshores no han deixat d'escoltar-lo. També gent molt jove (adolescents), que tot i haver-lo descobert fa relativament poc ja se'l sap pràcticament de memòria.
Ahir em van venir a escoltar persones que saben molt més que jo de Pink Floyd i de rock progressiu –algú fins i tot em va recriminar amablement que no hagués fet servir l'etiqueta rock simfònic-. Escoltant-los jo a ells, vaig poder aprendre unes quantes coses que no sabia, i això no té preu. L'agraïment, per tant, és doble.
També hi va haver tres persones que van aixecar la mà quan vaig preguntar si a algú li agradava la regravació de "The Dark Side of the Moon" que Roger Waters es va treure de la màniga ara fa un parell d'anys. Eren tres de trenta, però també eren les tres primeres persones que he conegut a qui agrada aquest experiment.
Una d'elles em va convèncer per donar-li una altra oportunitat a "The Dark Side of the Moon Redux". Ho estic fent ara mateix, i em segueix semblant una cosa infumable. Però admeto que aquest "Breathe" minimalista m'entra millor avui que quan el vaig escoltar per primer cop. Qui sap, potser al final li acabaré trobant la gràcia a l'artefacte de torn.
La disqueria Maximum Underground, al cor de Praga. |
M'hi vaig comprar música de grups autòctons com The Plastic People of the Universe, amb tota probabilitat la banda de rock més important sorgida a l'antiga Txecoslovàquia. Admeto que en sé molt poca cosa, més enllà d'un documental que vaig veure anys enrere i d'algun article que he llegit a la premsa especialitzada.
Per això vaig demanar consell a la persona que hi havia darrere del taulell. Una noia molt jove, que ni tan sols devia haver nascut quan va tenir lloc la dissolució de Txecoslovàquia, però citava la banda en qüestió entre les seves preferides i s'explicava millor que qualsevol algoritme –en un anglès perfecte, cosa impensable quan vaig visitar Praga per primer cop en plena era post-soviètica-.
"They played a crucial role in the fall of communism", em va dir després de guiar-me per la discografia del grup. Efectivament, hi va haver un temps en què la música pop volia canviar el món en lloc d'acomodar-s'hi. I si la contracultura occidental de les dècades dels 60 i dels 70 solia tenir el capitalisme en el punt de mira, a l'altre costat del Teló d'Acer la caiguda del sistema s'havia de forçar en el sentit contrari.
No cal dir que The Plastic People of the Universe es van acabar acomodant en les preteses bondats del lliure mercat, un cop culminada la seva revolució. Tal com també ho van fer molts vells revolucionaris de l'antic bloc occidental, el nostre, un cop amortitzades les seves respectives militàncies, i ara no parlo necessàriament de música.
El quartet, actuant el passat 5 d'octubre al matí sobre el pont de Carles. |
He tornat a la ciutat de Kafka després de molts anys, i ho he fet perseguint a Dylan. Aquesta nit torno al Rough and Rowdy Ways World Wide Tour, una gira que m'ha portat fins a indrets que no m'hauria pogut imaginar a priori (no parlo només en termes geogràfics).
Aquest matí he entrat a una botiga de discos del centre de Praga i m'he comprat música de bandes autòctones. Quan n'he sortit sonava Dylan. "Gotta Serve Somebody". Solia ser als repertoris de la gira RRW. Qui sap si la tocarà aquesta nit, i com ho farà.
Kris Kristofferson (1936-2024). |
Una autèntica animalada, en el millor sentit, el concertàs amb què MFC Chicken han tancat aquest migdia el FestiSurf Costa Brava. Després d'haver fet de banda d'acompanyament a Barrence Whitfield la nit passada, els britànics han sortit a reivindicar un repertori propi que apunta directament al Pacific Northwest dels Estats Units d'ara fa sis dècades i mitja, però sobretot a refermar-se com una de les millors bandes del seu estil que es poden veure avui en un escenari. Han acabat convidant a Whitfield a cantar amb ells el "Bip Bop Bip" de Don Covay. Gran final de festa.
Barrence Whitfield amb MFC Chicken tancant la primera jornada del FestiSurf Costa Brava, ahir a la nit a la sala Font del Ferro de Castell d'Aro. No era el primer cop que el nord-americà i els britànics s'enfilaven junts a un escenari, però sí que ha estat l'única ocasió de veure'ls plegats que hem tingut aquest any. Perles de collita pròpia i cites a Esquerita, Don Covay, Little Richard i The Sonics. El rock'n'roll en la seva manifestació més indòmita, primitiva i desacomplexada.
Les formes fundacionals del rock'n'roll, en clau instrumental. Les que arrenquen amb el jump blues més greixós i obren la porta a les primeres manifestacions de la surf music. Saxo i guitarra a tota castanya, contrabaix i bateria a velocitat de creuer. Els valencians The Pickin' Boppers, la nit passada al FestiSurf Costa Brava.
Els valencians Llobarros obrint el FestiSurf Costa Brava, ahir a la nit a la sala Font del Ferro de Castell d'Aro. Format power trio i dues extenses improvisacions que van explorar diferents músiques d'arrel mediterrània, sempre a ritme de visceral instro surf. El moment en què Pep Ahuir va canviar la guitarra pel busuqui va donar peu a una de les grans postals de la nit, tant en termes visuals com sobretot sonors.
Platja d'Aro, setembre de 2024.