dimecres, 31 de gener del 2018
H.C. McEntire
Fins fa ben poc H.C. McEntire era una artista gairebé anònima a qui alguns havien descobert a través del seu alter ego Mount Moriah. Un projecte que va permetre a la de Carolina del Nord viatjar en tan sols cinc anys i tres discos dels paratges més orgànics del rock alternatiu al so Americana de vocació més tradicionalista. Un terreny, aquest últim, que explora ara sota el seu propi nom i amb el que es podria considerar com un segon punt de partida. Un àlbum, "Lionheart" (2018), dominat pels passatges reflexius i fins i tot espirituals. Peces com "Baby's Got the Blues" o "Yellow Roses" li han valgut la complicitat de la crítica especialitzada, que no ha dubtat en assenyalar-la com una de les grans promeses del so Americana per aquest 2018. D'arguments a favor en va sobrada, que consti.
The Lazy Lies - "Less Talk More Action" (2018)
Fregant la perfecció pop - Foto Miquel Taverna. |
dimarts, 30 de gener del 2018
Calexico - "The Thread that Keeps Us" (2018)
La primera impressió que un pot obtenir escoltant "The Thread that Keeps Us" (2018), el nou disc de Calexico, és que Joey Burns i John Convertino han fet un cop de timó i s'han posat a explorar territoris que els són pocs familiars. És la primera impressió, la que pot suggerir la peça inicial. Un "End of the World" que comença com una barreja del "With or Without You" de U2 i el "Heroes" de Bowie per a desembocar en una irresistible espiral de power pop que farà les delícies de qualsevol fan de Teenage Fanclub. Però a partir del segon tall, "Voices in the Field", tornen els ressons fronterers que sempre han definit la banda d'Arizona. Una constant que es manté en talls com "Bridge to Nowhere" o "Flores y Tamales", i que alterna amb talls tan sorprenents com aquest reggae llatinitzat que és "Under the Wheels" o el preciosisme folk de "The Town & Miss Lorraine". Un disc diferent d'una banda al·lèrgica a les repeticions.
Recomanació: Marta Knight + Edurne Vega al Minifestival
Marta Knight - Foto Ilda Carqueja. |
dilluns, 29 de gener del 2018
"Sinestesia" a El 9 Nou
La companyia de dansa Iron Skulls va presentar el seu espectacle "Sinestesia" dissabte passat al Teatre Auditori de Granollers. Hi vaig assistir i avui ho explico a El 9 Nou (edició Vallès Oriental). Als quioscos fins dijous.
Primavera Sound 2018, el cartell
The War On Drugs. |
50 anys d'"Steppenwolf"
Si Blue Cheer pràcticament s'havien inventat dues setmanes abans el so que es coneixeria com a heavy metal amb el seu disc de debut, "Vincebus Eruptum" (1968), era una altra banda de l'òrbita psicodèlica la que avui fa mig segle utilitzava per primer cop aquest terme a la lletra d'una cançó. La formació era Steppenwolf, i la cançó en qüestió "Born to Be Wild". Una composició original d'un vell amic de la banda, Mars Bonfire, que els canadencs -ja establerts aleshores a Los Angeles- acabarien transformant en l'himne biker per excel·lència -hi va ajudar la seva inclusió a la banda sonora d'"Easy Rider" (1969)-.
Dit això, i si bé aquella peça és considerada universalment com la primera referència discogràfica etiquetable com a heavy metal, no es pot afirmar que Steppenwolf practiquessin (exclusivament) aquest gènere. La seva aproximació al rock i al blues anava carregada de força bruta i musculatura sònica. I la veu robusta de John Kay era sens dubte tot un precedent en termes metàl·lics. Però apunts com l'orgue hipnòtic de Goldy McJohn -sense ell no s'entendria el so de "Born to Be Wild"- els situaven encara a la vessant més rocallosa de la música psicodèlica.
"Born to Be Wild" forma part del debut homònim de la banda, que va veure la llum tal dia com avui de 1968. I n'és la peça més reconeguda, però seria injust obviar la resta d'un repertori on no hi faltava ni hi sobrava absolutament res. Del dinàmic funk inicial de "Sookie, Sookie" als cinc elèctrics minuts de "The Ostrich", passant per l'acidesa concentrada d'"Everybody's Next One", la visceral lectura del "Hoochie Coochie Man" de Willie Dixon, el blues rock pesant de "The Pusher" -també inclosa a "Easy Rider"- o aquell simpàtic homenatge a Chuck Berry que era "Berry Rides Again". Més que metal, un disc de rock amb totes les conseqüències.
diumenge, 28 de gener del 2018
Tom Jones i Crosby, Stills, Nash & Young
"Sinestesia"
Un moment de "Sinestesia" - Foto Facebook Iron Skulls. |
dissabte, 27 de gener del 2018
"Necessitava que m'agradessin els Clash"
The Clash. |
Viv Albertine parla amb Ian Svenonius
Viv Albertine, en un moment de la conversa. |
divendres, 26 de gener del 2018
Guitarra, baix i bateria - Programa 163
Núria Graham - Foto Alba Yruela. |
EDM?
Un company periodista treballava l'altre dia en un article sobre un festival de música electrònica. L'article no tractava sobre el festival en si -d'això ja se n'havien encarregat els companys de la secció de Cultura-, sinó sobre un malentès entre els seus promotors i l'Ajuntament del municipi on té previst celebrar-se. El cas és que l'home em va demanar que li resolgués un dubte, concretament em va preguntar què signifiquen les inicials EDM (Electronic Dance Music). Li vaig explicar que és un subgènere de l'electrònica, una etiqueta com tantes altres que s'utilitzen per definir estils musicals. Ell no la coneixia -no és melòman, i no passa res-, i seguint aquella màxima segons la qual el lector no pot entendre allò que escrius si no ho entens tu mateix, va optar per seguir un consell meu: obviar aquesta mena d'etiquetes -també hi figuraven termes com techno- i englobar-les totes sota el terme genèric 'música electrònica'. Suposo que molts lectors ho acabaran agraint, però em va cridar l'atenció que un terme que a mi em sembla d'allò més corrent, EDM, pogués sonar totalment desconegut a orelles d'un company que definitivament està més cultivat que jo en moltíssims aspectes. És clar que si ens poséssim a parlar de segons quins termes econòmics, molt probablement seria jo qui li demanés pel significat de paraules, inicials o expressions que per a ell són el pa de cada dia. I no passaria res, oi?
dijous, 25 de gener del 2018
Mark E. Smith (1957-2018)
MARK E. SMITH
(1957-2018)
dimecres, 24 de gener del 2018
Dues hores entre reixes
Aquest matí m'he passat dues hores entre reixes. Les d'una de les dues cel·les que les entitats sobiranistes han instal·lat aquests dies a la plaça Maluquer i Salvador de Granollers -prèviament havien passat per localitats com Vic o Olot- per denunciar l'empresonament injust dels líders independentistes. Cel·les com les que ocupen Jordi Sànchez i Jordi Cuixart, empresonats avui fa 100 dies, o Oriol Junqueras i Joaquim Forn. M'hi he tancat durant dues hores tal i com han fet i estan fent desenes de voluntaris que les mantenen ocupades durant les 24 hores del dia, si bé jo ho he fet per motius laborals. El meu objectiu era posar-me a la pell d'un d'aquests voluntaris i explicar-ho en una crònica que publicarà aquest divendres El 9 Nou (edició Vallès Oriental). Procuraré que el text sigui àgil i fins i tot divertit, però també explicaré amb pèls i senyals tot allò que crec que haig d'explicar. Com per exemple les maneres amb què m'ha increpat una convençuda votant d'un partit constitucionalista.
Hugh Masekela (1939-2018)
HUGH MASEKELA
(1939-2018)
Hugh Masekela no va ser el primer músic de jazz no nord-americà que vaig escoltar, però sí que va ser molt probablement -o amb permís de Django Reinhardt- el primer músic de jazz no nord-americà que vaig escoltar que aportava al gènere en qüestió l'accent propi del seu lloc d'origen. A Masekela me'l va descobrir una persona a qui vaig demanar que em portés música de Sud-àfrica quan hi va viatjar molts anys enrere. Entre els discos que em va portar -la majoria recopilatoris de jazz autòcton- n'hi havia d'aquest genial trompetista. Un dels músics que més van batallar contra el règim de l'Apartheid, i a la vegada un dels que van donar suport a Paul Simon en plena polèmica per l'afer "Graceland" (1986) -val a dir que molts dels que van criticar Simon per no respectar el boicot contra Sud-àfrica mai havien trepitjat el país, mentre Masekela havia patit i seguia patint en carn pròpia els efectes de l'Apartheid-. Ens ha deixat a l'edat de 78 anys.
dimarts, 23 de gener del 2018
De les últimes informacions sobre Tom Petty i Neil Diamond
Neil Diamond. |
Big Jack Johnson
Big Jack Johnson venia de Mississippi i coneixia prou bé les arrels més profundes del blues, però el seu dinàmic estil a la guitarra elèctrica el situava en una línia pròxima a l'accent texà d'uns Fabulous Thunderbirds o un Stevie Ray Vaughan. El títol del primer àlbum que va gravar i editar pel seu compte, "The Oil Man" (1987), feia referència al sobrenom amb el qual se'l coneixia, l'home del petroli, perquè si de nit es dedicava a tocar i cantar blues de dia treballava com a camioner per a una companyia petroliera. La vida i la sort de tants artistes de primera que s'han de resignar a no poder viure de la seva vocació. Johnson no sol ser un dels músics més recordats de la seva generació -va morir l'any 2011 a l'edat de 70 anys-, però va obtenir alguns guardons importants, va comptar amb el reconeixement de la crítica i va tocar al costat del mateix Samuel L. Jackson a la banda sonora de "Black Snake Moan" (2006), l'inoblidable drama cinematogràfic de Craig Brewer on un vell bluesman (Jackson) i una noia amb mals hàbits (Christina Ricci) fan front als seus respectius dimonis personals. L'altre dia vaig localitzar el citat "The Oil Man" al preu de cinquanta miserables cèntims en una botiga d'articles de segona mà. Mostra de com aquesta societat de consum ràpid i efímer pot arribar a devaluar una autèntica joia. I oportunitat que convidava a ser aprofitada, no cal dir que me'l vaig emportar a casa.
dilluns, 22 de gener del 2018
Pau Vallvé a El 9 Nou
El passat divendres 19 vaig assistir al concert de Pau Vallvé al cicle Tastautors, al Teatre Auditori Cardedeu. Avui ho explico a El 9 Nou (edició Vallès Oriental). Als quioscos fins dijous.
Una dècada sense Heath Ledger
Heath Ledger (1979-2008) caracteritzat com el Joker. |
120 anys d'Eisenstein
Una de les escenes més icòniques d'"El cuirassat Potemkin". |
diumenge, 21 de gener del 2018
Tornen les emissions de Guitarra, baix i bateria
Bob Seger. |
Jim Rodford (1941-2018)
JIM RODFORD
(1941-2018)
dissabte, 20 de gener del 2018
130 anys de Leadbelly
Leadbelly (1888-1949). |
Avui fa 130 anys que va néixer Huddie Ledbetter, més conegut com a Leadbelly (o Lead Belly), un dels músics més influents de la primera meitat del segle passat. A aquestes alçades no resulta gens exagerat afirmar que les seves cançons són el pont més sòlid entre el blues i el folk en la seva vessant nord-americana. Músics d'un i de l'altre gènere, però també figures del rock o de qualsevol variant del so Americana, el citen com a influència cabdal. De Bob Dylan a Jack White passant per Nick Cave, Eric Clapton o Kurt Cobain.
Nou anys després d'Estanislau Verdet
Pau Vallvé (a l'esquerra) i la seva banda d'acompanyament. |
PAU VALLVÉ + DANIEL LUMBRERAS
Tastautors 2018 @ Teatre Auditori, Cardedeu
19 de gener de 2018
Ara fa nou anys que Pau Vallvé va acomiadar-se per sempre més del seu alter ego Estanislau Verdet des de l'escenari del cicle Tastautors, a Cardedeu. Des d'aleshores ha desenvolupat una trajectòria sota el seu propi nom que es pot comptar entre les més prolífiques i profitoses de l'indie català de la present dècada. I ahir encetava una nova edició del mateix cicle tot presentant el seu darrer treball, un "Abisme Cavall Hivern Primavera i Tornar" (2017) que va repassar de forma generosa sense oblidar-se de rescatar encerts passats ni de promoure el bon humor entre el respectable amb tot un arsenal de divertides anècdotes. Les cançons de Vallvé són intenses com elles mateixes, fins i tot quan el barceloní es limita a xiuxiuejar-les acompanyat tan sols de la seva guitarra. Però és que a sobre porta una banda d'acompanyament que en reforça la musculatura a més no poder i sense que el repertori perdi agilitat. Si a tot plegat li sumem el rodatge acumulat després d'un any a la carretera, Vallvé i companyia podien presumir la nit passada d'un directe a prova de qualsevol sisme. Abans havia actuat el també barceloní Daniel Lumbreras, músic de l'òrbita del propi Vallvé que va oferir tota una bateria d'improvisacions vocals -no canta en cap idioma definit- acompanyant-se tan sols d'una guitarra i apuntant als paisatges sonors propis de l'Àfrica o el Brasil.
divendres, 19 de gener del 2018
Christian Burchard (1946-2018)
CHRISTIAN BURCHARD
(1946-2018)
La d'Embryo és una de les històries més fascinants d'allò que els crítics anglesos van anomenar krautrock. La història de Christian Burchard, de fet, que va fundar el col·lectiu en qüestió a finals dels 60 amb Dieter Serfas i va encapçalar-lo fins l'any 2016. Embryo eren tota una raresa, una banda avançada i inclassificable fins i tot en un context com el de l'Alemanya de finals dels 60 i principis dels 70. Un col·lectiu de músics que partien de les formes més avantguardistes del jazz i s'impregnaven de tot allò que se'ls posés al davant, ja fos el rock en la seva fase progressiva o els patrons sonors de l'Orient Mitjà -busquin a Youtube els vídeos de les seves actuacions en països com l'Afganistan, l'Índia o l'Iran quan aquests formaven part de l'anomenat hippie trail que enllaçava Europa amb el subcontinent indi-. Un servidor va tenir l'ocasió de veure en directe una de les seves últimes encarnacions el 24 de febrer de 2011 a l'Anònims de Granollers -a la fotografia-. Una hora i mitja d'improvisacions còsmiques i el plaer de poder coincidir amb un Burchard encara en plena forma. Acabo d'assabentar-me de la seva mort, abans d'ahir, a través del blog amic Magic Pop. Una molt mala notícia per a la música. En pau descansi.
"A Drastic Mistake", segon disc de The Crab Apples, a El 9 Nou
Poques bandes són capaces de fer en tan sols dos àlbums un salt qualitatiu com el que The Crab Apples acaben de segellar amb el seu segon disc. Un "A Drastic Mistake" (2018) que surt a la venda avui mateix a través de Hidden Track i del qual vaig poder parlar per via electrònica amb la vocalista del grup vallesà, Carla Gimeno. Ho explico en aquest article que publica El 9 Nou (edició Vallès Oriental). Als quioscos fins diumenge.
20 anys sense Carl Perkins
Carl Perkins (1932-1998). |
dijous, 18 de gener del 2018
Una cabana plena de llibres
La cabana, vista des de l'exterior - Foto Jason Koxvold. |
Si pogués me n'hi aniria a viure demà mateix. Una cabana perduda en algun lloc remot, envoltada de quilòmetres i més quilòmetres de bosc, i pensada per a llegir-hi llibres. Una petita construcció d'estil minimalista, integrada a l'entorn natural on està situada, i amb un interior que a més de ser acollidor està dissenyat expressament per a satisfer els amants de la lectura. Bona part de les seves parets estan ocupades per una biblioteca, i la resta dels elements que conformen l'espai i el mobiliari tenen com a principal funció facilitar no tan sols la vida a l'interior de la cabana sinó també l'activitat lectora. La construcció s'anomena Hemmelig Rom, l'ha dissenyat Studio Patron i es troba als boscos del nord de l'estat de Nova York.
30 anys d'"If I Should Fall from Grace with God"
"If I Should Fall from Grace with God" (1988) va ser el tercer disc dels Pogues. El que els va consagrar com una de les grans bandes de la seva generació, i també el que millor va definir la seva aproximació al folk d'arrel irlandesa des d'una òptica punk. Els seus surcs contenien alguns dels temes més reconeguts i reconeixibles de la formació londinenca, com ara "Fiesta", "Thousands Are Sailing", la peça titular o la nadala per excel·lència que és el duet amb Kirsty MacColl "Fairytale of New York" -que havia vist la llum a finals de l'any anterior, coincidint oportunament amb la temporada de Nadal-. Però la resta del disc no es quedava curt en absolut. Dels ressons orientals de "Turkish Song of the Damned" a la serenor de "Lullaby of London", i de la tradicionalista "The Broad Majestic Shannon" a un "South Australia" que podria haver inspirat mitja discografia de Flogging Molly. Un clàssic del rock celta que va veure la llum avui fa 30 anys.
Les "males notes" de Brian Wilson
Un jove Brian Wilson durant els primers dies dels Beach Boys. |
dimecres, 17 de gener del 2018
20 anys sense Junior Kimbrough
Junior Kimbrough (1930-1998). |
Mojo: 2000 Light Years from Home
Mojo aprofita el recentment commemorat cinquantè aniversari de "Their Satanic Majesties Request" (1967) per dedicar als Rolling Stones la portada de la seva edició de febrer i treure's de la màniga un recopilatori de psicodèlia britànica que hauria de satisfer qualsevol paladar melòman amb un mínim de curiositat. "2000 Light Years from Home", es titula, com la cançó dels mateixos Stones. I si bé aquests no hi aporten cap tema sí que hi trobem alguns dels talls més àcids que van arribar a enregistrar els Small Faces, els Pretty Things o The Crazy World Of Arthur Brown. També secundaris d'autèntic luxe com The Attack, The Mickey Finn o The Alan Bown, que es despengen amb una àcida revisió d'"All Along the Watchtower" (Bob Dylan). I el que resulta més interessant, tota una colla de bandes que no solen aparèixer als llibres d'història però val la pena desenterrar, com Pussy, Sadie's Expression o Blonde On Blonde (sí, el nom d'aquests últims és una altra referència a Dylan).
The Crab Apples - "A Drastic Mistake" (2018)
The Crab Apples. |
dimarts, 16 de gener del 2018
Mig segle de "Vincebus Eruptum"
Si poguéssim traçar la fina línia que arriba a separar el rock psicodèlic més robust del heavy metal més primitiu, molt probablement estaríem posant sobre paper les coordenades sonores de "Vincebus Eruptum" (1968), el debut dels californians Blue Cheer. Sis talls que portaven a l'extrem la versió àcida i elèctrica del blues plantejada per Jimi Hendrix i avançaven per la dreta a qualsevol dels pioners a qui sol acreditar-se la invenció dels gèneres metàl·lics -de Led Zeppelin a Black Sabbath passant per Steppenwolf, que editarien el seu propi debut al cap d'un parell de setmanes-. Una guitarra carregadíssima de fuzz, una base rítmica animal a més no poder, i una veu agressiva i en ocasions gairebé gutural. Psicodèlia en la seva concepció més musculosa i pesant, rock de garatge passadíssim de voltes i hard rock amb totes les lletres. Tres originals i tres versions -a destacar una incendiària lectura del "Summertime Blues" d'Eddie Cochran que anticipava la versió que en farien The Who al cap d'un any- que el temps ha situat també a l'avantguarda d'allò que tres dècades més tard s'anomenaria stoner. Un clàssic que va veure la llum tal dia com avui de fa 50 anys.
80 anys del llegendari concert de Benny Goodman al Carnegie Hall
Benny Goodman (dret) actuant al Carnegie Hall, tal dia com avui de 1938. |
Al llarg de la vetllada, Goodman va actuar acompanyat de la totalitat de la seva banda habitual, però també de formacions reduïdes a trio o quartet. Entre els músics que es van alternar a l'escenari hi figuraven figures de la talla de Teddy Wilson, Freddie Green, Fletcher Henderson, Count Basie, Johnny Hodges o un Gene Krupa que va lluir de forma especial en peces com "Sing Sing Sing". Part de la gravació del concert va veure la llum l'any 1950 a través de Columbia en el que va ser el primer lp doble de la història. També va ser un dels primers àlbums en superar el milió de còpies despatxades i des d'aleshores s'ha reeditat en diferents formats, alguns dels quals inclouen la totalitat d'aquella llegendària actuació que va tenir lloc avui fa 80 anys.
dilluns, 15 de gener del 2018
Dolores O'Riordan (1971-2018)
DOLORES O'RIORDAN
(1971-2018)
Ho reconec. Aquesta vegada també jo sóc culpable d'aquell crim tan penalitzat que és escoltar un artista a qui no havies escoltat des de feia una eternitat, justament perquè aquest artista acaba de passar a millor vida. Feia temps, molt de temps, que no escoltava la música de Cranberries. Potser perquè al seu moment m'hi vaig arribar a sobreexposar, potser perquè durant una temporada va resultar irritant escoltar "Just My Imagination" fins i tot a la sopa -no tinc res en contra d'aquesta cançó, simplement crec que els irlandesos en van arribar a fer de molt millors-, potser simplement perquè la vida té etapes i no sempre hi ha temps per a tot. La qual cosa no m'impedeix encara avui saltar com el primer dia cada vegada que algun dj amb bon gust -o en el seu defecte una llista de reproducció- m'amenitza una copa o cervesa al ritme de "Zombie". Una de les grans cançons dels 90, li pesi a qui li pesi. Aquell esclat decibèlic que canalitzava dolor i drama a parts iguals. I la poderosíssima veu de Dolores O'Riordan fregant registres aleshores poc o gens habituals al rock de masses. Ens acaba de deixar, informen els seus representants, de forma sobtada i per causes que encara no s'han fet públiques. S'ha apagat una de les veus més úniques i inoblidables de la seva generació. De ben segur que als pubs de mig món s'hi durà a terme aquest vespre un brindis a la seva memòria.
50 anys de "The Notorious Byrd Brothers"
Avui fa 50 anys que els Byrds van publicar "The Notorious Byrd Brothers" (1968), possiblement un dels discos de transició més definitius de tots els temps. L'àlbum amb què van segellar la seva etapa àcida i van obrir la porta al country-rock -un gènere que la banda californiana acabaria de definir mesos després amb "Sweetheart of the Rodeo" (1968)-. I també el de l'adéu a David Crosby, que havia estat expulsat del grup durant les sessions de gravació. Diuen les males llengües que els seus excompanys el van voler representar a la caràtula posant al seu lloc el cavall de la dreta de la imatge. Una hipòtesi que Roger McGuinn i companyia sempre han negat, faltaria més. Sigui com sigui, el plàstic en qüestió contenia joies de barroquisme pop com "Goin' Back" o "Natural Harmony", així com exemples de country-rock primigeni de la talla d'"Old John Robertson" i un "Wasn't Born to Follow" que acabaria figurant a la banda sonora d'"Easy Rider" (1969).
diumenge, 14 de gener del 2018
"Set tota la vida -10 anys"
"Set tota la vida" (2007) va ser el disc que va acabar de definir el so de Mishima, i també el que va consolidar els barcelonins com una de les bandes capdavanteres del que es va anomenar nou pop català. L'any passat se'n commemorava el desè aniversari, i la revista Enderrock ha aprofitat l'ocasió per a distribuir amb la seva edició de gener "Set tota la vida - 10 anys. Tribut a Mishima" (2018), un disc compacte on catorze artistes de diversa procedència versionen l'àlbum en la seva totalitat. Sorprenen la urgència amb què Mi Capitán aborden "Aguèev", la serenor de Mazoni mentre recita "Neix el món dintre de l'ull", la deconstrucció d'"El temple" a mans d'Estúpida Erikah o la fragilitat amb què Marina Rossell porta al seu terreny "La forma d'un sentit" acompanyada per Xavi Lloses.
Clap Your Hands Say Yeah a l'Apolo
CLAP YOUR HANDS SAY YEAH
Sala Apolo, Barcelona
13 de gener de 2018
Que ningú interpreti les meves paraules en clau de menyspreu, ni de bon tros, però és que resulta sorprenent a aquestes alçades que Clap Your Hands Say Yeah siguin capaços de penjar el cartell de sold out en una sala de les dimensions de l'Apolo. Ha plogut molt des d'aquell debut homònim (2005) que els va situar a l'avantguarda de l'indie post-Arcade Fire, els va valer comparacions hiperbòliques amb Talking Heads i va fer d'Alec Ounsworth i companyia un dels pilars de l'aleshores efervescent escena de Brooklyn. Tant ha plogut, que la promesa inicial s'ha quedat a mitges i porten gairebé deu anys instal·lats en un discret i potser immerescut segon pla. És clar que tampoc han tornat a signar cap àlbum tan rodó com aquell debut ni com la seva continuació, un "Some Loud Thunder" (2007) que juntament amb el seu predecessor segueix definint a data d'avui els directes de la banda.
No va ser cap excepció l'actuació d'ahir a Barcelona, ciutat que CYHSY no trepitjaven des de la gira de presentació del primer àlbum -havien d'haver tocat a la mateixa sala Apolo la passada tardor, però el concert es va haver d'ajornar amb motiu de la primera de les aturades generals posteriors als fets de l'1 d'octubre-. Amb Ounsworth al capdavant i consolidat ja com a líder indiscutible del grup -és l'únic membre de la formació original que encara es manté a bord-, la formació va defensar amb ganes i dignitat el material recent. De notable alt van ser, per exemple, les lectures de "The Pilot" i "Down (Is Where I Want to Be)", totes dues de "The Tourist" (2017). Però van ser els hits encara incontestables de la passada dècada els que van conformar el guió de la nit i van contagiar l'eufòria més absoluta a la pista.
D'"In This Home of Ice" a "Upon This Tidal Wave of Young Blood", passant per "Is This Love?", "Satan Said Dance" o, és clar, l'inevitable i celebradíssim "The Skin of My Yellow Country Teeth". Menció a part va merèixer un "Some Loud Thunder" baix en revolucions però ric en matisos, transformat per l'actual formació en un sorprenent exercici de dream pop sintètic. O un "Over and Over Again (Lost and Found)" que va rebre el tractament oposat i va sonar urgent i frenètic com mai abans ho havia fet. Quan al cap d'una hora i mitja es van acomiadar al ritme de "Heavy Metal", semblava que no hagués passat el temps des d'aquella llunyana visita de febrer de 2006 a la sala 2 de Razzmatazz. Ounsworth manté intacte l'entusiasme del primer dia, i el seu repertori clàssic ha envellit la mar de bé.
dissabte, 13 de gener del 2018
Estruç presenten "Peça fugaç"
Estruç. |
ESTRUÇ + VÀLIUS + ESPÍGOL
Sala BeGood, Barcelona
12 de gener de 2018
Sempre que penso en allò que es va anomenar No Wave, la resposta de la Nova York subterrània al post-punk britànic de finals dels 70, m'imagino escenes molt semblants a la que Estruç van protagonitzar la nit passada a la sala BeGood. Locals de dimensions més aviat reduïdes on la foscor és estructural, audiències minoritàries però conscients del que tenen davant mateix dels nassos, projeccions hipnòtiques i en ocasions punyents, i per damunt de tot una banda que té com a principals raons de ser el caos i la bellesa que aquest porta implícita.
Abans havien actuat dues bandes amigues que naveguen per coordenades no necessàriament idèntiques però sí complementàries a les d'Estruç. El duet de post-punk minimalista Vàlius, ampliat amb la prodigiosa veu d'aquell tornado escènic que és Carlota Serrahima. Una equació infal·lible i un directe tan dinàmic com contundent que va acabar amb un multitudinari pogo a peu d'escenari. I Espígol, una formació integrada per components de The Missing Leech, Capità Pilgrim, Black Fanegas i Ran Ran Ran que es passeja pels territoris del noise, la psicodèlia i el post-punk més expansiu. Els deu àcids minuts d'"Han tancat les mines" van esdevenir un dels grans moments de la nit.
Estruç. |
Espígol. |
Vàlius amb Carlota Serrahima. |
divendres, 12 de gener del 2018
Homenatge benèfic a Bowie
No podré ser-hi perquè estaré a la presentació del disc d'Estruç, però val la pena destacar que aquesta nit torna per tercer any consecutiu l'homenatge de l'escena musical barcelonina a David Bowie. Sota el títol de The Stars Look Very Different Today, l'escenari de la sala Razzmatazz aplegarà tota una sèrie de veus tant emergents com consolidades. Un cartell eclèctic i heterogeni on figuraran noms com els de Brighton 64, Núria Graham, Tori Sparks, José Bartlett, Marion Harper, Steven Munar, The Slingshots, Los Coming Soon, Marta Delmont o Empar Moliner, entre d'altres. Els beneficis es destinaran a la Fundació per a la Recerca en Oncologia i Immunologia (FROI). Més informació aquí.
dijous, 11 de gener del 2018
Fast Eddie Clarke (1950-2018)
"FAST" EDDIE CLARKE
(1950-2018)
Després de les morts gairebé seguides de Phil "Philthy Animal" Taylor i Lemmy Kilmister a finals de 2015, "Fast" Eddie Clarke era l'únic supervivent de la formació clàssica de Motörhead. La que va avançar el punk per l'esquerra, va representar com ningú més la vessant més crua i visceral del rock'n'roll i de manera involuntària va donar forma a alguns dels gèneres més agressius de la família metàl·lica. Perquè Motörhead mai va ser una banda de metal, el mateix Lemmy hi va insistir gairebé fins a l'extenuació, però llenguatges com els del thrash o l'speed metal tenien els seus pilars més bàsics en els surcs d'"Overkill" (1979), "Bomber" (1979) o "Ace of Spades" (1980). Els ingredients hi eren tots: una base rítmica a mil per hora, una veu rasposa a més no poder i aquella guitarra a tota pastilla que atorgava tot el sentit del món al sobrenom de Clarke. Ens acaba de deixar la tercera peça d'aquell salvatge engranatge, i siguin on siguin aquells tres de ben segur que ara mateix se n'està organitzant alguna de molt grossa.
El llistat gòtic de Pitchfork
De Bauhaus a Joy Division, passant òbviament per The Cure, Dead Can Dance, Killing Joke, Siouxsie and the Banshees i altres noms menys recordats però en absolut prescindibles. Fins a un total de 33 cançons, les que va triar la gent de Pitchfork per a il·lustrar un sucós informe que repassa la línia evolutiva del rock gòtic. Una selecció que va més enllà de l'àmbit estrictament post-punk i analitza també l'obra de bandes influïdes per l'estètica gòtica, cas de Depeche Mode o Nine Inch Nails, així com antecedents dels sons foscos com poden ser determinades composicions de The Doors, The Velvet Underground o fins i tot Screamin' Jay Hawkins. Poden llegir-lo aquí.
dimecres, 10 de gener del 2018
Suposats casos de plagi
El de Led Zeppelin sol ser un nom habitual quan es parla de suposats casos de plagi. |
Dos anys sense Bowie
David Bowie (1947-2016). |
dimarts, 9 de gener del 2018
Betty Willis (1941-2018)
BETTY WILLIS
(1941-2018)
Acabo d'assabentar-me a través de Magic Pop de la mort per assassinat de Betty Willis, figura mai prou reivindicada de la música soul dels anys 60. Que la vocalista que va enregistrar talls com "Ain't Gonna Do You No Good" portés anys vivint al carrer il·lustra com d'injust i cruel pot arribar a ser aquest món on vivim. Que el presumpte responsable de la seva mort, un altre sense sostre de 22 anys, hagi estat acusat també d'agressió sexual en relació amb el mateix crim, referma que moltes coses no s'han fet ni s'estan fent bé en aquesta societat nostra.
Recomanació: Estruç, Espígol i Vàlius a BeGood
Ja tenim aquí el primer gran disc d'aquest 2018. O el que és el mateix, l'esperadíssim debut oficial dels barcelonins Estruç. "Peça fugaç" són onze hipnòtics comprimits de noise pop i torrencial post-punk on ressonen els fantasmes de Television, Sonic Youth, Bush Tetras i els Contortions de James Chance. Poden escoltar-lo a Bandcamp o, encara millor, adquirir-lo en format físic i palpable al concert de presentació que Estruç oferiran aquest divendres, 12 de gener, a la sala BeGood. Els acompanyaran dues bandes amigues com són els imprescindibles i sempre refrescants Vàlius i Espígol, alter ego experimental i sorollista del polifacètic Maurici Ribera (The Missing Leech). Els propis Estruç amenitzaran la nit des dels plats en una sessió conjunta amb Amexxx Dj's. Més informació i entrades aquí.