"Tot un carrer per comprar". L'eslògan forma part del cartell publicitari amb què una associació de comerciants de Barcelona dóna la benvinguda al carrer on es troben els seus establiments associats. No és un carrer del centre, sinó una de les artèries principals d'un barri que les marees turístiques encara no han envaït. Parlem per tant d'una associació que defensa el petit comerç, el de proximitat, les botigues de barri de tota la vida, aquelles que atorguen a una ciutat aquella identitat que les grans superfícies mai tindran. El model de comerç i de consum que tots plegats hauríem de preservar i defensar com a antídot contra els mercats, el neoliberalisme i la globalització entesa en el pitjor dels sentits. Per això em preocupa que els seus representants hagin triat un eslògan com aquest. Perquè, que algú em corregeixi si m'equivoco, els carrers no són per comprar de la mateixa manera que els barris no són per dormir. Els carrers són per fer-hi vida -cosa que inclou comprar, sí, però també i sobretot passejar, gaudir i relacionar-se-. El comerç, en tot cas, ha de ser un dels elements que aglutinin aquesta vida, però mai la raó de ser d'un carrer. Perquè, quan passa això últim, aquest carrer perd la seva identitat i esdevé tan fred com qualsevol galeria d'un centre comercial.
Acertada reflexión. Es una pena que conciban al hombre como un ser consumidor antes que social.
ResponEliminaCierto, pero también lo es que el hombre cada vez es menos social. Solamente así se entiende el éxito de las redes irónicamente llamadas sociales...
EliminaEs cierto que se las llama "redes sociales" pero es sólo un nombre porque en realidad son un medio para que las compañías puedan hacerte llegar su publicidad. Yo tengo facebook pero no tengo ni más ni menos amigos que cuanto no lo tenía. Sin embargo lo uso con fines, digamos que "mercantiles", en tanto me permite contactar con locales y dar a conocer/promocionar lo que hago.
ResponEliminaMucha gente tiene 10.000 amigos en facebook pero NADIE con quien tomarse una birra o hablar de sus problemas...
EliminaSerá que viven en Alaska, tío, ja, ja, ja. Ahora en serio, por eso digo, la gente sigue socializándose en el entorno inmediato y no en la cyber-realidad.
ResponEliminaNo viven en Alaska, viven en Facebook.
Elimina¿La gente se socializa en el entorno inmediato y no en la cyber-realidad? Bueno, hay de todo. Yo soy de esos (no tengo ni Facebook ni Twitter), y supongo que tu también. Pero hay mucha gente que no para de relacionarse con cyber-novias o cyber-amigos que viven en la otra punta del continente o incluso del mundo, y que apenas tienen contacto con ese entorno inmediato precisamente porque no se despegan de la pantalla del ordenador o del móvil...