Bright Eyes - Foto Danny Cohen. |
dimecres, 30 de setembre del 2020
El retorn de Bright Eyes
Segons punts de vista
Alguns dels artistes citats a l'article - Foto The Guardian. |
dimarts, 29 de setembre del 2020
Primer número de Música Dispersa
Per sort no tot són males notícies en un àmbit darrerament tan castigat com és el del periodisme musical. A finals de la primavera passada va néixer Música Dispersa –sí, el nom s'inspira en un dels grups clau de la primera escena progressiva catalana-, un nou mitjà dedicat a explicar allò que sona a casa nostra, i on tant s'hi poden llegir firmes de referència com noms que des d'ara mateix han vingut a enriquir la literatura melòmana en català. L'aventura va començar com un webzine, i aquest mes de setembre ha fet el seu salt al format revista –de moment en suport digital, tant de bo molt aviat la puguem llegir en paper-. Poden vostès descarregar-ne el primer número al seu web.
Nubya Garcia
Figura de pes del jazz contemporani. |
dilluns, 28 de setembre del 2020
Jimmy Winston (1945-2020)
Adéu a Pepe de la Torre, el primer skinhead de Granollers
Vaig tenir el gust de tractar-lo en diverses ocasions a la barra del restaurant llibreria Anònims, d'on era un habitual. Va ser també a l'Anònims on una vegada li vaig comprar un recopilatori de Pan & Regaliz que encara m'acompanya a data d'avui. Sí, una de les grans joies del rock progressiu català de principis dels 70 me la va vendre un skin. La qual cosa podria desfer més d'un tòpic (i, de passada, tancar més d'una boca). D.E.P.
diumenge, 27 de setembre del 2020
Bruce Springsteen - "Ghosts"
A través del llarg hivern - Foto Danny Clinch. |
Tres astres del blues barceloní
Casas, Pi de la Serra i Cumellas, ahir al Teatre Grec. |
dissabte, 26 de setembre del 2020
W.S. Holland (1925-2020)
Vuit dècades sense Walter Benjamin
Walter Benjamin (1892-1940). |
divendres, 25 de setembre del 2020
40 anys sense John Bonham
John Bonham (1948-1980). |
Actes de resistència
dijous, 24 de setembre del 2020
El FestiSurf 2020, a El Punt Avui i Ruta 66
El cap de setmana passat vam tornar a gaudir de la millor música surf de la mà de FestiSurf Costa Brava, que va aplegar les actuacions Los Tiki Phantoms i MFC Chicken a l'escenari del Palau d'Esports i Congressos de Platja d'Aro. Ja poden llegir les cròniques d'un servidor a El Punt Avui i Ruta 66 amb fotografies de Lluís Català.
Juliette Gréco (1927-2020)
Lee Kerslake (1947-2020)
dimecres, 23 de setembre del 2020
Platja d'Aro, setembre de 2020
Encant decadent, bellesa singular. |
Un bloc d'apartaments d'estètica futurista en temps passats. |
ASSAC, un clàssic de l'oci nocturn empordanès. |
Elwood Blues rebent la clientela d'un pub restaurant. |
Pub, discoteca i restaurant, tot en un. |
Mig segle d'"Idlewild South"
Testimoni d'uns temps en què els artistes podien dedicar més temps a produir el seu art que no pas a promocionar-lo, també d'uns dies en què conceptes com xarxa o comunitat tenien un sentit més humà que en l'actualitat, "Idlewild South" prenia el títol de la cabana rural on solien conviure –i compondre música- els seus autors quan no es trobaven de gira. Publicat tal dia com avui de 1970, el segon disc de The Allman Brothers Band suposava un nou pas endavant en la consolidació d'un discurs que maridava les arrels del country, el blues i el rock'n'roll amb les estructures del jazz i la música progressiva, la primera concepció d'allò que es va anomenar southern rock.
Produït per Tom Dowd i gravat gairebé al mateix temps que Duane Allman era convidat per Eric Clapton a participar a les sessions del que esdevindria "Layla and Other Assorted Love Songs" (1970), "Idlewild South" seguia conjugant tot el potencial instrumental d'una de les bandes més ben engreixades de la seva generació amb l'ofici compositiu de Gregg Allman, que aportava amb títols tan celebrats com "Midnight Rider" o "Leave My Blues Alone". També Dickey Betts signava un dels plats forts tant del plàstic com del repertori del grup, "In Memory of Elizabeth Reed". Va ser durant la gira de presentació d'aquest disc quan la banda va enregistrar el que es pot considerar com un dels discos en directe més essencials de tots els temps, "At Fillmore East" (1971).
50 anys d'"Abraxas"
A mig segle de la seva publicació, tal dia com avui de 1970, "Abraxas", el segon disc de Santana, es pot contemplar encara com l'obra més paradigmàtica d'allò que es va anomenar rock llatí. També, tot i que això és més discutible, com el treball més definitiu de tots els que ha arribat a enregistrar Carlos Santana. I no tan sols pel fet d'incloure algunes de les pistes més reconegudes i reconeixibles del seu catàleg, sinó per l'excel·lència amb què van maridar el guitarrista mexicà i la seva banda original els llenguatges del rock psicodèlic i el blues elèctric amb tota la immensitat del fet llatí.
Com a bona mostra, dos títols provinents de repertoris aliens que Santana, la banda, es va acabar fent seus des dels solcs d'"Abraxas" i que il·lustren a la perfecció el caràcter mestís i la vocació global de la formació, "Black Magic Woman" i "Oye Cómo Va". La primera, original dels Fleetwood Mac de Peter Green, manté les seves arrels en el blues rock més corpulent però alhora es deixa seduir per tota una onada de misteri tropical. La segona, signada per Tito Puente, segueix el camí invers per a injectar nervi rocker i coloraina psicodèlica a un dels grans estàndards de la Nova York llatina.
dimarts, 22 de setembre del 2020
L'Skull, un clàssic de la Costa Brava
Més que una visita obligada quan un s'acosta a Platja d'Aro, el pub Skull és un clàssic de la Costa Brava. Un santuari rocker dels de tota la vida, que ha sobreviscut a modes, tendències i altres cataclismes, i on poden sonar en una mateixa nit Biohazard, Thin Lizzy, Bad Religion, The Who i Eddie Cochran. El primer que un pot observar quan hi posa els peus és tota la muralla de discos compactes que decoren la cabina del disc jockey, carta de benvinguda i declaració d'intencions de qui encara opta per deixar que la música la posi un ésser humà i no una aplicació digital. Les consumicions solen ser generoses, tant a nivell de preu com de quantitat. I les persones que hi ha a l'altre costat de la barra són un encant. El cap de setmana passat hi vam anar a fer la prèvia del FestiSurf Costa Brava, per allò de començar la nit amb les piles ben carregades.
The Chicks (sense Dixie)
The (Dixie) Chicks. |
Sigui com sigui, el cas és que la banda encapçalada per Natalie Maines acaba de lliurar el seu primer disc en 14 anys. I que el producte en qüestió, "Gaslighter" (2020, Columbia), no resulta sobre el terreny tan decebedor com semblava apuntar mesos enrere la primera pista que se'n va avançar, una peça titular que fins i tot llueix millor en el context de l'obra sencera que no pas pel seu propi compte. A nivell líric, l'àlbum gira al voltant del llarg i tortuós procés de divorci de què acaba de sortir la mateixa Maines. A nivell musical, títols com "Sleep at Night", "Texas Man", "March March" o la pròpia "Gaslighter" s'emmarquen en aquelles coordenades que al seu dia van fer del trio texà una mena de tercera via a mig camí del country mainstream i de les seves alternatives més subterrànies. Ganxo comercial, respecte per la tradició i aquelles harmonies vocals que encara brillen com el primer dia. La cosa funciona, però probablement hagués funcionat bastant millor si haguessin tornat a trucar a Rick Rubin abans d'entrar a l'estudi.
dilluns, 21 de setembre del 2020
The Mavericks - "En Español" (2020)
Si entenem el so Americana com aquell ampli ventall de gèneres i estils que tracen l'adn de la música d'arrel nord-americana, hi ha tota una sèrie d'essències i accents llatins que bé podrien acomodar-s'hi sense por de grinyolar. No s'entendrien, per exemple, gèneres com el country o el rock'n'roll sense la influència que han rebut de l'altre costat de la frontera mexicana, ni el jazz sense la seva constant interacció amb els ritmes d'origen caribeny. Ho saben prou bé els components de The Mavericks i especialment el seu vocalista, Raul Malo, que al llarg de les passades tres dècades han passat d'abanderar els corrents més renovadors del country a esdevenir il·lustres ambaixadors del fet llatí a la pròpia òrbita Americana.
"En Español" (2020, Mono Mundo Recordings) és el primer disc que enregistren íntegrament en castellà, i també l'obra on més deixen aflorar la seva ascendència llatina. Hi ressonen les arrels cubanes de Malo, però també aquells repunts fronterers que sempre han connectat la banda de Florida amb l'estètica tex-mex. Un registre que es troba a anys llum dels postulats neotradicionalistes de "From Hell to Paradise" (1992), i que potser descol·locarà part de la seva parròquia més veterana però sens dubte referma el caràcter mestís i la vocació global d'una banda a qui les etiquetes mai han acabat de definir.
Publicat a menys d'un any del disc de versions "Play the Hits" (2019), aquest nou plàstic es compon majoritàriament d'estàndards tan reconeguts com "La Sitiera", "Sabor a mí" o "Cuando me enamoro", interpretats des d'un respecte gairebé reverencial envers els originals però també des del prisma sempre fresc i regenerador de Malo i companyia. Menció a part mereixen quatre títols d'autoria pròpia –"Recuerdos", "Mujer", "Pensando en ti" i un "Poder vivir" amb mètrica jamaicana- que bé podrien passar per joies perdudes d'un catàleg on conflueixen tradicions com la ranxera o el bolero.
Que els Mavericks siguin capaços d'abordar aquests llenguatges amb la mateixa solvència i el mateix ofici amb què al seu dia van invocar esperits com els de Hank Williams o Buck Owens ofereix una lleugera idea de tot el recorregut efectuat per aquesta gent al llarg de les passades tres dècades. "En Español" és un nou pas endavant. També una festa que mereixeria ser celebrada en directe, amb la banda a l'escenari i el respectable ballant a la mínima distància possible. En mala època ha sortit del forn, sí, però quina forma més oportuna d'alegrar-nos aquests dies tan grisos que ens ha tocat viure.
Sylvie Simmons
Paraules i notes. |
N'acaba de publicar ara la continuació, un "Blue on Blue" (2020, Compass) compost mentre ajudava Debbie Harry a escriure la seva autobiografia, tot recuperant-se d'un accident de trànsit que li va limitar la llibertat de moviment, i on ressonen discursos que van de Karen Dalton a Rickie Lee Jones passant per Alela Diane, Madeleine Peyroux o fins i tot Norah Jones. A destacar talls com "Keep Dancing", "The Thing They Don't Tell You About Girls" o la cristal·lina i crepuscular "Waiting for the Shadows to Fall", sempre amb la càlida i dolça veu de Simmons com a fil conductor. Poden descobrir la seva música, i de passada repassar la seva apassionant trajectòria periodística, a través del seu web.
diumenge, 20 de setembre del 2020
Dave Kusworth (1960-2020)
Ganes de passar-s'ho bé, malgrat tot
Los Tiki Phantoms. |
dissabte, 19 de setembre del 2020
De Pilton a Glastonbury, mig segle d'un festival icònic
El cartell original del festival, encapçalat per The Kinks. |
Es commemora avui mig segle de la celebració del Pilton Pop, Blues & Folk Festival, l'embrió de l'actual festival de Glastonbury. Un esdeveniment que tan sols va durar una nit –la del 19 de setembre de 1970-, on van actuar bandes de perfil més aviat baix i on van assistir unes 1.500 persones, res a veure amb la mitjana de 200.000 espectadors anuals que registra a hores d'ara el mastodòntic Glastonbury Festival. També va suposar el debut com a promotor de Michael Eavis, un pagès del sud d'Anglaterra que en qüestió de pocs anys esdevindria un nom de pes del negoci musical a la Gran Bretanya.
Tot havia començat pocs mesos abans, al presenciar Eavis la històrica actuació de Led Zeppelin al festival de Bath, un fet que el va inspirar a organitzar el seu propi esdeveniment a Worthy Farm, una granja lletera situada entre els nuclis urbans de Pilton i Glastonbury. Per aquella primera edició s'havia anunciat la presència de The Kinks i Wayne Fontana, reclams de pes que van caure de la programació a l'últim moment. El seu lloc el van ocupar uns encara emergents Tyrannosaurus Rex –pocs mesos abans d'esdevenir T.Rex-, caps d'un cartell on també figuraven noms com els d'Steamhammer o Al Stewart.
Al cap d'un any, Eavis es va associar amb el promotor Andrew Kerr, va canviar el nom del festival tot recuperant la marca Glastonbury –la localitat havia acollit durant les primeres dècades del segle XX diversos festivals de música clàssica-, va traslladar-ne la data fins al mes de juny, va incorporar l'icònic escenari amb forma de piràmide i va confeccionar un cartell on destacaven noms com els de David Bowie, Hawkwind, Traffic, Gong o Fairport Convention. Cita de referència de la contracultura britànica durant els 70, amb el pas dels anys Glastonbury s'ha consolidat com un dels esdeveniments culturals més importants del Regne Unit i el paradigma dels macrofestivals musicals arreu del món.
50 anys d'"After the Gold Rush"
Una d'aquelles obres que al seu moment van generar divisió d'opinions entre crítica i públic, però el pas del temps ha acabat assenyalant com a referencials. Publicat tal dia com avui de fa mig segle, "After the Gold Rush" (1970) va ser el tercer disc que Neil Young signava amb el seu propi nom. També un cop de puny sobre la taula que refermava el seu pes com a solista després de les mastodòntiques xifres assolides sota el paraigua de Crosby, Stills, Nash & Young. I, en certa manera, va establir les bases de la seva relació amb Crazy Horse fins a hores d'ara: les primeres sessions del disc les va dur a terme amb el suport de la banda, per a la resta del disc va comptar amb músics de sessió com un aleshores desconegut Nils Lofgren –qui acabaria militant als propis Crazy Horse- o el mateix Ralph Molina –els problemes d'addicció de Danny Whitten van fer trontollar les relacions de Young amb la seva banda d'acompanyament-.
A nivell estilístic, "After the Gold Rush" es deixava seduir per les textures folk explorades amb CSNY, i deixava enrere l'acidesa rock i la injecció elèctrica del seu predecessor, "Everybody Knows This Is Nowhere" (1969). Tan sols "When You Dance I Can Really Love" i l'enrabiada "Southern Man" descarregaven aparell elèctric en un conjunt definit pels paisatges tardorencs i els mitjos temps a contrallum. "Tell Me Why" i "Don't Let It Bring You Down" van posar bona part de les bases del so acústic de Young. "Birds" i la peça titular eren dues balades d'extrema fragilitat on els aguts vocals del canadenc brillaven sobre les fines línies del piano de Lofgren. La preciosa "Only Love Can Break Your Heart" sintonitzava a la primera amb l'aleshores efervescent esperit de Laurel Canyon. I "Cripple Creek Ferry" es submergia en la tradició nord-americana seguint els passos d'uns altres il·lustres canadencs, The Band. Una de les obres capitals del catàleg del seu autor, sense cap mena de dubte.
divendres, 18 de setembre del 2020
Mig segle de "Paranoid"
El mateix dia que Jimi Hendrix se n'anava a l'altre barri, Black Sabbath publicaven "Paranoid" (1970). Mentre tota una generació de músics i aficionats al rock perdien un dels seus referents més essencials, una altra tot just començava a treure el cap des de la penombra on s'havia estat forjant durant la convulsa recta final dels 60. Si el debut homònim dels de Birmingham, lliurat tan sols sis mesos abans, havia posat les bases de tots els derivats i subgèneres del heavy metal coneguts fins ara, aquell segon plàstic va acabar d'arrodonir la fórmula inicial i va catapultar els seus autors fins al lloc preferent que sempre ha merescut la seva encarnació inicial. Potser "Black Sabbath" es pugui considerar més influent i transgressor que "Paranoid", però aquest últim conté les composicions més totèmiques i memorables d'Ozzy Osbourne, Tony Iommi, Geezer Butler i Bill Ward.
D'entrada la pròpia peça titular, publicada com a single poques setmanes abans i triada com a tema central de l'àlbum un cop vistos els bons resultats comercials obtinguts pel senzill. Una de les peces més radiades de la història del heavy metal, també la més reconeguda del catàleg de Sabbath malgrat no ser la que millor defineix el seu so. Una immediata i vitamínica descàrrega elèctrica, una aclaparadora base rítmica trotant a tota pastilla i la veu d'Osbourne cantant com si se li acabés el temps. Un contrast amb els vuit expansius minuts de "War Pigs", el tema que inicialment havia de donar títol al conjunt del plàstic i on sí que es concentren tots els elements que defineixen el so dels britànics. Un riff monolític, tenebra estructural, atmosferes post-apocalíptiques i sobtats canvis de ritme per tal de mantenir la tensió. I una lírica que atacava sense embuts la maquinària bèl·lica en plena Guerra del Vietnam.
Hi ha qui ha arribat a considerar "War Pigs" com la cançó més representativa del heavy metal, un honor que es pot disputar perfectament amb el tall que titulava el primer disc de Black Sabbath però també amb "Iron Man", una altra de les joies de la corona de "Paranoid". Un dels riffs més definitius de tota la història de la guitarra elèctrica, les sis cordes de Iommi i la veu d'Osbourne cavalcant sobr un ritme mastodòntic, i un esclat final que encara avui val per gèneres sencers. "Electric Funeral" era pur doom metal dècades abans d'inventar-se aquest terme. "Planet Caravan" transitava per les formes més terminals del rock psicodèlic. I "Fairies Wear Boots" reincidia en el vessant més àcid del quartet tot injectant-li múltiples dosis de mala llet. Un disc imprescindible que va veure la llum tal dia com avui de fa 50 anys.
50 anys sense Jimi Hendrix
Revolucionant la guitarra elèctrica - Foto Steve Banks. |
El guitarrista més important de tots els temps. El més influent. El millor. El més gran. Són alguns dels superlatius que solen emprar-se a l'hora de parlar de Jimi Hendrix. Afirmacions tan discutibles com oportunes quan solen pronunciar-se des de boques que poca cosa tenen a veure amb l'àmbit on es va moure i predicar el geni de les sis cordes. Hendrix serà o no serà el millor, el més influent, el més important, però el que ningú pot posar en dubte és la forma com va revolucionar la guitarra elèctrica en poc més de tres anys.
Mai abans de la seva irrupció en plena primavera àcida de 1967 –després d'haver estat expulsat de diverses bandes de renom a causa del seu afany explorador- havia sonat el seu instrument d'aquella manera, i mai més ho ha tornat a fer des d'aleshores. Abans hi havia hagut Link Wray, Dick Dale o Pete Townshend. Després hi van ser Tony Iommi, Stevie Ray Vaughan o Lee Ranaldo. Hendrix va marcar un abans i un després, va definir un nou punt de partida en base a tot allò que ell mateix havia absorbit i va influir generacions de guitarristes que arriben fins a data d'avui. Però mai més ningú ha tornat a sonar com ell.
Se n'anava el de Seattle tal dia com avui de fa 50 anys, el 18 de setembre de 1970, en circumstàncies que encara no estan del tot clares en una habitació d'hotel de Londres. Abandonava aquest món a poques setmanes de la seva multitudinària actuació al festival de Wight, deixant tones de material inacabat del qual encara a aquestes alçades s'està treient suc i tallant en sec una carrera que semblava no conèixer límits. A saber quin hauria estat el seu proper pas. A saber com hauria sonat aquella sessió mai consumada amb Miles Davis. A saber fins on hauria arribat de no haver ingressat avui fa mig segle al Club dels 27.
dijous, 17 de setembre del 2020
Deep Purple - "Whoosh!" (2020)
A. Swayze and the Ghosts
Efervescència australiana. |
dimecres, 16 de setembre del 2020
L.A. Witch - "Play with Fire" (2020)
Les vam descobrir ara fa tres anys, quan van lliurar un notable debut homònim on tant podien ressonar les essències desèrtiques de Mazzy Star com els ritmes de garatge d'uns Cramps. Passat tot aquest temps i amb tot el quilometratge acumulat des d'aleshores, L.A. Witch no tan sols han arrodonit la fórmula inicial, sinó que han amanit el còctel amb ressons de The Gun Club, X o The Blasters. Punk polsegós, rock'n'roll àrid i puntuals escapades lisèrgiques. I un segon disc, "Play with Fire" (2020), on les californianes fan un notable salt endavant a l'hora que reclamen terreny.
La inicial "Fire Starter" és una d'aquelles peces que conviden a sortir a la carretera amb la finestra abaixada i el volum a l'onze. "Motorcycle Boy" juga amb aquella estètica de sèrie b on James Dean alterna amb les Shangri-Las, Jeffrey Lee Pierce li tira la canya a Debbie Harry i Peter Fonda encarna sobre dues rodes tots els malsons de la gent benpensant. "Dark Horse" tira de nervi flamenc per a invocar el costat més àrid i salvatge de la frontera que separa Mèxic dels Estats Units. I "Sexorexia" destil·la perill a l'hora que invoca coses prohibides. El rock'n'roll és això, ni més ni menys.
Disponible a Bandcamp.
Al Ras i Som del Montseny, cancel·lats
Un cartell de luxe que finalment no podrà ser, el del Som del Montseny 2020. |
Al Ras porta gairebé dues dècades fent de Mollet del Vallès la capital catalana del bluegrass i altres gèneres perifèrics –també desplega part del seu programa en diverses sales de Barcelona- amb cartells que alternen la presència de referents internacionals, artistes autòctons i activitats didàctiques i divulgatives. Previst com cada any per la primera meitat del mes de novembre, els seus organitzadors han optat per cancel·lar la jornada central a la localitat vallesana davant les circumstàncies presents –tan sols es duran a terme algunes de les activitats previstes a Barcelona, sempre amb aforament limitat-.
Som del Montseny, d'altra banda, havia d'haver celebrat el passat mes de juny a Sant Maria de Palautordera la seva novena edició amb una programació on figuraven noms com els de Th'Booty Hunters, The Llamps, Esperit!, FP o Les Cruet, entre d'altres. Ajornat aleshores fins al 26 de setembre, aquest punt de trobada de la cultura underground i aparador de l'escena musical del Baix Montseny s'havia ajornat aleshores fins al proper 26 de setembre. Tampoc podrà ser. Les circumstàncies actuals, diuen els promotors, fan inviable la celebració del festival en unes condicions assumibles per a públic, artistes i la pròpia organització.
Més enllà de lamentar una vegada més que la cultura sigui per norma la primera gran damnificada de qualsevol crisi, un no pot evitar constatar que els motius de cancel·lacions com les que ens ocupen no tenen tant a veure amb la pròpia situació sanitària com amb les mesures absurdes i generalment incoherents que se'n deriven. Absurdes perquè les administracions no paren de posar el focus de la prevenció en els esdeveniments culturals quan fins ara no hi ha hagut un sol cas de contagi en aquest àmbit.
I generalment incoherents, perquè a un li costa d'entendre que es pugui anar a treballar en transport públic en hora punta però no al teatre, al cinema o a un concert seguint les mesures de seguretat que s'estimin oportunes –i perquè és justament aquesta manca de criteri a l'hora de decretar la que genera una alarma social en cap cas desitjable a aquestes alçades-. Arribat aquest punt, un no pot fer altra cosa que transmetre tots els ànims del món a les associacions, empreses i entitats que es dediquen al foment de la cultura i que aquests dies es troben a la corda fluixa, i per descomptat reclamar una mica de sentit comú a qui ens governa.
dimarts, 15 de setembre del 2020
Bobbie Gentry - "The Delta Sweete" (1968)
El Sud dels Estats Units. Aquella regió tan fascinant i rica culturalment com estigmatitzada per tota una sèrie d'esdeveniments històrics l'arrel dels quals caldria buscar també en aquell Nord que va guanyar una guerra i en conseqüència en va poder escriure el relat tal i com ho solen fer sempre els vencedors. Sí, al Sud dels Estats Units hi han passat coses terribles, però alhora ha estat el bressol de manifestacions culturals i artístiques com el jazz, el blues, el country, el soul o, per descomptat, el rock'n'roll.
L'any 1968, una Bobbie Gentry que venia de conquerir les llistes d'èxits amb "Ode to Billie Joe" (1967) va decidir dedicar un disc sencer a cantar les bondats del dia a dia d'estats com el seu Mississippi natal. Ho va fer sense èpica ni grans pretensions, sense ànim de mitificar ni justificar res, tan sols posant sobre la taula tota una sèrie de vinyetes sonores inspirades en la seva pròpia infantesa i on cantava al caliu familiar ("Reunion"), a la litúrgia eclesiàstica ("Sermon") o als costums a partir dels quals ella mateixa s'havia forjat ("Okolona River Bottom Band").
També hi versionava tota una sèrie de cançons que havia descobert a través de la ràdio i que l'havien fet tal i com era, cas de "Big Boss Man" (Jimmy Reed), "Parchman Farm" (Mose Allison) o "Tobacco Road" (The Nashville Teens). El resultat va ser "The Delta Sweete" (1968), un àlbum temàtic sobre el Sud, però sobretot un sentit i elegant tractat de música d'arrel nord-americana on Gentry maridava discursos com l'efervescent country rock, el rhythm & blues o el soul amb accent pantanós.
Publicat al seu dia per Capitol, el reedita ara Universal en vinil i disc compacte, amb luxosa presentació en ambdós formats. Ho fa a dos anys d'haver-se posat en circulació l'extensiva antologia "The Girl from Chickasaw County: The Complete Capitol Masters" (2018), i a un de la revisió del propi plàstic en qüestió per part d'uns encertats Mercury Rev. Un moviment que difícilment treurà Gentry del misteriós retir en què s'ha mantingut durant les passades quatre dècades, però torna a reivindicar una figura tan única com essencial a l'hora que ens recorda que hi ha un Sud molt diferent del que solen perfilar determinats estereotips.
Tanca la sala Rocksound
Durant més d'una dècada, Rocksound BCN ha estat un espai on hem pogut escoltar alguns dels nostres grups preferits, descobrir-ne de nous i relacionar-nos amb persones amb les quals difícilment hauríem arribat a coincidir en altres entorns i circumstàncies. La sala Rocksound, com tants locals de petit i mitjà format, ha representat a la seva manera tots aquells valors que porta implícits la música en directe quan se la contempla més enllà de les grans cartelleres i els pessebres municipals. A banda de deixar un buit enorme, el seu tancament –previst per al mes vinent- ens alerta de tot allò que ens espera si no cuidem aquells referents que encara ens queden.
dilluns, 14 de setembre del 2020
No Age, encara facturant obres majúscules
Des del més genuí underground. |
Però aleshores es van passar de llestos. O més ben dit, es van mantenir fidels a una filosofia i a un tarannà adquirits des de la seva militància iniciàtica al subsòl musical de Los Angeles. I se'ls va acudir posar sobre la taula totes les males pràctiques dutes a terme per un reconegut fabricant de calçat esportiu. I fer-ho en el marc d'un exclusiu esdeveniment patrocinat per la marca en qüestió amb els californians com a caps de cartell –tot plegat, per cert, va passar a la sala petita d'Apolo, a Barcelona-.
En uns temps en què indie i mainstream es començaven a confondre de forma ja irreversible, No Age van esdevenir el paradigma de com qüestionar l'amo pot tenir conseqüències igualment irreversibles. Esborrats des d'aleshores del mapa de (macro)festivals, proscrits per les grans marques que paguen pessebres i compren complicitats, però fidels com el primer dia a aquell underground on es van forjar, és poc probable a aquestes alçades que No Age tornin a brillar mediàticament com ho van fer al seu dia. Però segueixen publicant discos que val la pena escoltar.
L'últim és "Goons Be Gone" (2020, Drag City), tot un còctel de post-punk estrident, comprimits noise i repunts shoegaze, sempre des del format de guitarra, veu i bateria del qual sempre ha sabut treure tant de suc el duet de Los Angeles al llarg d'una dècada i mitja. També un aparador de cançons tan rodones com la inicial "Sandalwood", on ressonen els Sonic Youth més accessibles, la torrencial "Feeler" o la vitamínica "War Dance", que conviuen amb experiments com les opressives atmosferes de "Toes in the Water" o la claustrofòbica estructura d'"A Sigh Clicks". Ja no seran carn de hype, però segueixen facturant obres majúscules.
The Bucannan
Lluita lliure mexicana, cinema de sèrie b i surf volcànic. |
Una descripció que encaixa a la perfecció amb les quatre pistes incloses al seu ep de debut, de títol homònim, que va veure la llum el mes de juny passat a través de Sweet Grooves Records i Family Spree Recordings. Exercicis de frenètic i explosiu surf rock amb títols que remeten a la lluita lliure mexicana ("El Santo"), al cinema de terror de sèrie b ("Zombie Surfers") i al mar com element indòmit i força de la natura ("Tsunami").
Disponible a Bandcamp.
diumenge, 13 de setembre del 2020
Toots Hibbert (1942-2020)
Foto Getty Images. |
Un altre músic que marxa en el moment més inoportú. Toots Hibbert ens deixa a poques setmanes d'haver-se publicat "Got to Be Tough", el primer disc de Toots and The Maytals amb material nou en més d'una dècada. També un plàstic que semblava reformular la trajectòria del seu autor en clau de present, i on comptava amb el suport de gegants de la música jamaicana com Sly Dunbar o Ziggy Marley –aquest últim l'acompanyava en una robusta lectura del "Three Little Birds" de Bob Marley-, però també de tot un Ringo Starr i del seu fill Zack Starkey, entre d'altres.
Amb Hibbert se n'ha anat un dels grans arquitectes de la música d'arrel jamaicana de les passades sis dècades, indiscutible referent sonor del país caribeny des dels dies de l'ska i el rocksteady, pioner del reggae –el seu "Do the Reggay" va batejar el gènere- i autor de clàssics com "Monkey Man", "Pressure Drop", "Funky Kingston" o "54-46 Was My Number". Títols que, juntament amb versions tan celebrades com "Take Me Home, Country Roads" (John Denver) o "Louie, Louie" (Richard Berry), són encara avui autèntics himnes per a mods, rude boys, skinheads, punks i altres ànimes rebels d'ambdós costats de l'Atlàntic.
dissabte, 12 de setembre del 2020
El nou jazz londinenc, a Trilogy Rock
Sons Of Kemet - Foto Pierrick Guidou. |