Max Weinberg, Bruce Springsteen i Little Steven, la nit passada a Barcelona. Foto: ACN. |
Aleshores el món vivia immers en el caos posterior a l'11-S i el temor a una guerra imminent -la posterior invasió de l'Iraq- que el de New Jersey havia reflectit a "The Rising". Una dècada després, Springsteen presenta "Wrecking Ball", una nova col·lecció de cançons a les quals agafar-se en temps difícils. Temps de crisi econòmica que, com ell mateix va reconèixer, han estat especialment durs a Catalunya. Per això va dedicar "Jack of All Trades" al moviment 15-M. I per això, fins i tot a l'entonar un "The River" que ahir pocs s'esperaven, va posar un èmfasi especial als versos "I got a job working construction for the Johnstown Company / but lately there ain't been much work on account of the economy" ("Treballava en la construcció, per la Johnstown Company / però darrerament no hem tingut molta feina per culpa de l'economia"). Versos escrits a New Jersey a finals dels 70 però que, sens dubte, sonaran familiars a molts dels que en ple 2012 omplen les llistes de l'atur a l'Estat Espanyol.
Però no va ser el caos econòmic global l'únic fil conductor d'un concert on també hi va haver temps per a recordar als caiguts. I és que la E Street Band ha sofert dues baixes gairebé letals des d'aquell llunyà 16 d'octubre, primer Danny Federici i encara no fa ni un any Clarence Clemons. Baixes suplertes amb una secció de vents -on destaca la presència d'un nebot del propi Clemons- i tres coristes que fan augmentar fins a 13 el nombre de músics que acompanyen a Springsteen damunt l'escenari. Una banda remodelada que ha guanyat musculatura sense perdre nervi. Com a mostra, dos botons. Un "My City of Ruins" tenyit de gospel que per fi va assolir el to solemne que sempre ha reclamat a crits el seu rerefons espiritual -i on un Springsteen en estat d'èxtasi recordava al Marvin Gaye més passional-. I un carnal i desbocat trencapistes, "Talk to Me", que va evocar la màgia de Motown i Phil Spector. Dues cares de la mateixa moneda que deixen totalment en evidència el mal anomenat revival soul.
La resta del repertori es va nodrir de material recent -"We Take Care of Our Own", l'emotiva "Rocky Ground" o una contundent "Wrecking Ball"-, hits que van desfermar l'eufòria col·lectiva -"Waiting on a Sunny Day", "Hungry Heart", "Born to Run" o "Dancing in the Dark"-, joies més o menys ocultes que pocs s'esperaven escoltar -"Johnny 99", "Youngstown" o la citada "Talk to Me"- i moments de total complicitat amb un públic que en tot moment va estar a l'alçada del regal que estava rebent -"Thunder Road", "Bobby Jean", la inicial "Badlands" o la final "Tenth Avenue Freeze-Out", amb un homenatge visual a Clemons que va despertar l'ovació més llarga de la nit-. Tres hores i deu minuts sense parar -la banda ni tan sols va abandonar l'escenari abans dels bisos- i un repertori que val el seu pes en or. Aquesta nit, Springsteen i la seva E Street Band tornaran a l'Estadi Olímpic. Amb l'elevat llistó que van deixar ahir, i amb l'única certesa que oferiran un concert totalment diferent -si una cosa no els agrada, és la repetició-, es fa difícil preveure com provaran de superar-se. Però, facin el que facin aquest nit, una cosa és segura: al costat del que va passar ahir, aquell enyorat 16 d'octubre va ser una broma. De molt bon gust, però una broma.
Audio: "Wrecking Ball" - Bruce Springsteen
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada