Ledició del diari La Vanguardia del passat
dissabte 14 dedicava part de la seva secció de Cultura a analitzar el panorama
que es dibuixa pels macrofestivals de música de Barcelona en lactual context
de crisi econòmica. El punt de partida de larticle en qüestió és de sobra
conegut a aquestes alçades: a cinc mesos de lestiu, tot sembla indicar que
festivals com Summercase (i tots els de lòrbita de Sinnamon) no se celebraran.
Vaja, que el que fa un any es veia venir, ha acabat passant molt abans del que
molts podien preveure: duna oferta desmesurada i exagerada on semblava que tot
shi valia en nom de la quantitat -que no necessàriament equival a qualitat- i
de la competència més salvatge, sha passat a una travessia pel desert on només
han sobreviscut aquells que, fugint daquesta competició, shan centrat a
satisfer el consumidor habitual de música, aquell que va als festivals a gaudir
dels concerts i no a celebrar revetlles de 48 hores.
És un cas semblant al de la bombolla immobiliària que ens ha conduït a lactual desastre econòmic. Certes firmes sorgides de sota les pedres van inflar la bombolla dels festivals a més no poder en un temps récord, fins que aquesta ha acabat petant. Si a això hi afegim que molts patrocinadors, espantats pel citat context econòmic, han aplicat polítiques de reducció de despeses la qual cosa vol dir en molts casos deixar de patrocinar-, resulta que ja no es poden organitzar determinats festivals de la mateixa manera que sorganitzaven fa un any. Perquè pagar a certs artistes internacionals quatre vegades més del que cobren per tocar en festivals britànics ha deixat de ser viable sense el suport econòmic dels patrocinis. Ve a ser el mateix que els ha passat a moltes petites i mitjanes empreses, que no poden mantenir el seu ritme de producció perquè la banca ha tancat laixeta dels crèdits -amb la diferència que si certs promotors de concerts es troben en aquesta situació és perquè sho han buscat-. En canvi, estalviar-se grans caps de cartell i oferir programacions més modestes però coherents- que suscitin linterès del melòman de tota la vida, segueix essent una aposta segura.
Però el que més em va sobtar de larticle deLa Vanguardia era que
fonts no identificades de lAjuntament de Barcelona mantenen que la ciutat
disposa duna bona oferta de turisme musical. I a mi que em perdonin, però per
afirmar això des de ladministració municipal, o bé sha de parlar sense
coneixement de causa cosa habitual en cultura quan els càrrecs públics van en
funció de carnets polítics-, o bé sha de ser un cínic i més quan aquesta
administració no para de tancar espais destinats a la música en directe-.
Perquè fins ara, el concepte que teníem de turisme musical no era el danar a
macrofestivals, sinó el de visitar localitzacions emblemàtiques vinculades amb
la música. I daixò nexisteixen fins i tot guies que trobaran en qualsevol
llibreria. Guies de turisme musical que no parlen de concerts i festivals, sinó
de la platja de Los Angeles on es va fer la fotografia de la caràtula del
primer disc dels Beach Boys, el Greenwich Village novaiorquès que va
desencadenar el revival folk dels 60, la botiga londinenca on es van formar els
Sex Pistols, la casa de Liverpool on va viure John Lennon o el cementiri
parisenc de Pere LaChase, on descansen les restes de Jim Morrison.
I que jo sàpiga, Barcelona no té res de tot això. I no precisament per manca dhistòria musical, que en té i molta ara mateix penso en lhistòrica sala Zeleste del carrer Argenteria, totalment oblidada darrere laparador duna botiga de roba-, sinó per aquesta obsessió per la modernitat més superficial i volàtil. Una obsessió, de fet, per laparença. Perquè, en el fons, Barcelona sha transformat en una ciutat daparença. Els espais de sempre estan desapareixent a marxes forçades sota una façana de disseny de cartró-pedra. Una façana anomenada la botiga més gran del món que pensa més en el turisme que en el veí de tota la vida i que ha inclòs, és clar, macrofestivals on la presència de grups autòctons és mínima malgrat pagar-se autèntiques barbaritats a vells punks en edat de prejubilació-. Vaja, que per molt moderns que volguem semblar, mantenim el pitjor que teníem fa 40 anys: aquesta condició de paradís pel turisme de sol, platja i disbauxa a preus assequibles. I més ens val que la lliura esterlina deixi de caure en picat.
És un cas semblant al de la bombolla immobiliària que ens ha conduït a lactual desastre econòmic. Certes firmes sorgides de sota les pedres van inflar la bombolla dels festivals a més no poder en un temps récord, fins que aquesta ha acabat petant. Si a això hi afegim que molts patrocinadors, espantats pel citat context econòmic, han aplicat polítiques de reducció de despeses la qual cosa vol dir en molts casos deixar de patrocinar-, resulta que ja no es poden organitzar determinats festivals de la mateixa manera que sorganitzaven fa un any. Perquè pagar a certs artistes internacionals quatre vegades més del que cobren per tocar en festivals britànics ha deixat de ser viable sense el suport econòmic dels patrocinis. Ve a ser el mateix que els ha passat a moltes petites i mitjanes empreses, que no poden mantenir el seu ritme de producció perquè la banca ha tancat laixeta dels crèdits -amb la diferència que si certs promotors de concerts es troben en aquesta situació és perquè sho han buscat-. En canvi, estalviar-se grans caps de cartell i oferir programacions més modestes però coherents- que suscitin linterès del melòman de tota la vida, segueix essent una aposta segura.
Però el que més em va sobtar de larticle de
I que jo sàpiga, Barcelona no té res de tot això. I no precisament per manca dhistòria musical, que en té i molta ara mateix penso en lhistòrica sala Zeleste del carrer Argenteria, totalment oblidada darrere laparador duna botiga de roba-, sinó per aquesta obsessió per la modernitat més superficial i volàtil. Una obsessió, de fet, per laparença. Perquè, en el fons, Barcelona sha transformat en una ciutat daparença. Els espais de sempre estan desapareixent a marxes forçades sota una façana de disseny de cartró-pedra. Una façana anomenada la botiga més gran del món que pensa més en el turisme que en el veí de tota la vida i que ha inclòs, és clar, macrofestivals on la presència de grups autòctons és mínima malgrat pagar-se autèntiques barbaritats a vells punks en edat de prejubilació-. Vaja, que per molt moderns que volguem semblar, mantenim el pitjor que teníem fa 40 anys: aquesta condició de paradís pel turisme de sol, platja i disbauxa a preus assequibles. I més ens val que la lliura esterlina deixi de caure en picat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada