Caràtula de la reedició en cd publicada el 1997 per Smithsonian Folkways Recordings. |
Torno a escoltar i repassar aquests dies "Anthology of American Folk Music", la totèmica i mastodòntica caixa que Folkways va posar en circulació l'any 1952 amb l'objectiu de difondre, documentar i contextualitzar la música tradicional nord-americana en les seves formes més diverses. Sis vinils -dècades més tard veuria la llum en format cd- dividits en tres eixos temàtics: Balades, Música social i Cançons. I un total de 84 talls que l'artista multidisciplinari, antropòleg i musicòleg Harry Smith va seleccionar expressament de la seva àmplia col·lecció personal de plàstics de 78rpm.
El conjunt de les peces incloses, enregistrades i editades originalment entre els anys 1926 i 1932, oferia doncs una àmplia perspectiva de la música d'arrels nord-americana pocs anys abans de l'eclosió del rock'n'roll. Tot un catàleg i un ventall estilístic on a més del folk pròpiament dit hi apareixien documentats gèneres com el hillbilly, el blues o la tradició cajun, i on noms d'absoluta referència com els de Blind Willie Johnson, Ernest Stoneman, la Memphis Jug Band o la Carter Family convivien amb signatures tan obscures com les de Dick Justice, Nelstone's Hawaiians o Uncle Eck Dunford.
La seva publicació no només va posar de relleu bona part del que passava més enllà de Tin Pan Alley, sinó que va servir d'inspiració a tota una nova fornada de músics que acabarien donant forma al revival folk de les dècades dels 50 i els 60, per la qual cosa es considera aquesta antologia com un dels llançaments discogràfics més influents del seu temps -la seva pista arriba fins als nostres dies i es pot rastrejar en obres com les de Bon Iver o Gary Clark Jr, per citar tan sols un parell d'exemples-. Revenant Records en va editar l'any 2000 un quart volum en el qual havia estat treballant el propi Smith -sense arribar-lo a enllestir- abans de morir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada