![]() |
| Uri y Los Cucharas, a la festa de La Tintorera. |
diumenge, 21 de juny del 2026
Del Dràstik a la Tintorera, altres escenaris possibles
dissabte, 20 de juny del 2026
Sis dècades de "Blonde on Blonde"
Es commemora avui el 60è aniversari de "Blonde on Blonde", una de les obres magnes de Bob Dylan, també un dels capítols essencials de la història de la música enregistrada. Quatre cares que recullen dècades (segles) de tradició musical nord-americana, les posen al dia i obren rutes que arriben fins als nostres dies. Però sobretot una col·lecció de cançons que fan tots els honors a la seva condició, i més de mig segle després encara refermen l'etern misteri de l'home de la fotografia fora de focus.
divendres, 19 de juny del 2026
Mountain Jam
dimarts, 16 de juny del 2026
dilluns, 15 de juny del 2026
Nando Cruz presenta 'Microfestivales' al Dràstik
Dissabte serem al Dràstik de Granollers amb Nando Cruz, que ens vindrà a presentar el llibre "Microfestivales y otros escenarios posibles", el títol del qual ho diu tot. Amenitzarà la vetllada el retorn als plats de Pendereki DJ. Veniu, que ens ho passarem bé!
James Blood Ulmer (1940-2026)
El nom de James Blood Ulmer hauria de sortir molt més sovint del que surt, quan es parla de virtuosos de la guitarra. I en aquells rànquings sempre tan discutibles com entretinguts que assenyalen els millors guitarristes de la història, probablement també hi hauria d'ocupar llocs destacats. Durant sis dècades, el de Carolina del Sud no només va alternar llenguatges com els del jazz, el blues o el soul, sinó que en tots tres àmbits va obrir noves vies que altres explorarien després –també els va fer dialogar amb registres que podien anar del folk al rock o el reggae-. Obres com "Free Lancing" (1981) o "Odyssey" (1983) són gairebé gèneres musicals en elles mateixes. No sonaven a res que s'estigués fent quan van sortir, i dècades després segueixen manifestant-se tan fresques, avançades i úniques com el primer dia. El seu autor ens ha deixat a l'edat de 86 anys.
dijous, 11 de juny del 2026
Mig segle dels Stones a la Monumental
Avui fa 50 anys que Mick Jagger va dir 'Bona nit' a la Monumental. Mig segle del debut dels Rolling Stones a Barcelona –inicialment programat a les Arenes, un dels molts capítols d'una campanya que va ser tan històrica com accidentada, tal com ha recordat en incomptables ocasions l'intrèpid promotor Gay Mercader–. Un d'aquells concerts que marquen punts i a part, diuen els que hi van ser –i ho referma la historiografia, l'oficial i la que no ho és tant–. Era la gira de l'aleshores flamant "Black and Blue", la primera amb Ronnie Wood, la que segons les males llengües del moment havia de ser l'última. Coses de la vida, diverses generacions que encara no havíem nascut aquell 11 de juny de 1976, hem tingut temps de veure'ls en directe en repetides ocasions durant les passades cinc dècades. El miracle no és que Jagger i Richards encara puguin explicar-ho, sinó que en ple 2026 ens trobem a menys d'un mes de la publicació del que serà el 25è àlbum de Ses Majestats. I que, a sobre, faci molt bona pinta.
dimecres, 10 de juny del 2026
Bill Cody (1958-2026)
Ha mort Bill Cody, la veu del Grand Ole Opry durant tres dècades. Llegenda de la ràdio musical –tenia el seu propi programa a la WSM– i una icona de Nashville. Un erudit que destil·lava passió per la música i pel seu ofici, però sobretot algú que et feia companyia quan et quedaves despert fins a altes hores de la matinada per escoltar-lo en directe. Se'l trobarà molt a faltar.
dilluns, 8 de juny del 2026
El Indio Solari (1949-2026)
Em deia una vegada un músic argentí que era difícil d'entendre la importància d'algú com Carlos Alberto Solari, més conegut com El Indio Solari, si un no havia nascut a l'Argentina. Per molt que l'onada expansiva de la seva obra s'escampés pràcticament per tot l'hemisferi llatinoamericà. Vocalista de llarga trajectòria, primer amb Patricio Rey y Sus Redonditos de Ricota, després amb Los Fundamentalistas del Aire Acondicionado –totes dues bandes s'havien format a la ciutat de La Plata–, la seva obra explica gairebé mig segle de rock al país llatinoamericà, però també va plena de compromís social. En temps molt foscos, el vocalista va donar esperança a molts argentins, m'explicava aquell músic. Les arts també van d'aquestes coses. Solari ha mort a l'edat de 77 anys. El rock argentí està de dol.
diumenge, 7 de juny del 2026
Repàs al rock alternatiu nord-americà
Bob Dylan torna als Basement Tapes?
Bob Dylan torna als Basement Tapes (és una forma de parlar: si no ha mirat mai enrere, no començarà a fer-ho ara). Si dijous iniciava a Troutdale (OR) la gira d'estiu tocant per primer cop en directe una raresa tan rebuscada (en el bon sentit) com "Baby, Won't You Be My Baby", aquesta matinada a Woodinville (WA) ha obert el concert amb la més assequible "You Ain't Goin' Nowhere" (un altre tema és com la deu haver tocat, per saber-ho caldrà esperar que es filtrin els primers 'bootlegs'). Portava 18 anys sense fer-la en directe. A falta de concretar si la mantindra durant els dos mesos de gira que té per davant, això es comença a posar interessant.
dissabte, 6 de juny del 2026
Desert Wind
divendres, 5 de juny del 2026
Jimmy Hughes (1938-2026)
Una d'aquelles figures que solen apreciar els estudiosos de llegats com els dels estudis FAME de Rick Hall, o de segells com Atlantic, Vee-Jay i Stax. Jimmy Hughes va ser una veu important, tot i que no sempre se la recordi prou, del rhythm & blues i el soul de la dècada dels 60. Al costat de Hall va contribuir a definir el so de Muscle Shoals, i de passada el del southern soul. Els seus singles de l'època van ser celebrats –i ballats– pels mods i segueixen animant 'allnighters' arreu del món. Ha mort a l'edat de 88 anys.
Bob Dylan, gira de primavera-estiu
Bob Dylan ha iniciat aquesta matinada a Troutdale, Oregon, una gira nord-americana que culminarà l'1 d'agost a Nashville, Tennessee. Seran 35 concerts repartits en poc menys de dos mesos, que no és poca cosa quan un acaba de fer 85 anys. Dylan ha tocat el piano, acompanyat per la mateixa banda de les campanyes recents –Tony Garnier, Bob Britt, Doug Lancio i Anton Fig-.
El repertori, estructurat com els de les gires dels dos estius passats amb Willie Nelson, ha esquivat els grans reclams del cànon dylanià per centrar-se en pistes menys evidents. Ha obert amb "To Be Alone with You" i ha tancat amb "Crossing the Rubicon", cita a l'encara definitiu "Rough and Rowdy Ways" –de RRW també ha caigut "I Contain Multitudes", sent el primer cop que el de Minnesota toca peces d'aquest disc fora de la gira del mateix nom.
A destacar també el rescat de "Baby, Won't You Be My Baby", raresa inclosa al volum 11 de les Bootleg Series, que Dylan encara no havia interpretat mai en directe. Lucinda Williams i John Doe han estat els teloners de la vetllada, formant un triple cartell tan impactant com les tres trajectòries que hi han confluït.
dimarts, 2 de juny del 2026
Ronald LaPread (1949-2026)
Ens ha deixat Ronald LaPread, baixista dels Commodores entre 1970 i 1986, i com a tal una peça clau de la base rítmica de la banda d'Alabama durant els seus anys daurats –amb Lionel Richie o sense–. El baix de LaPread va fer bategar pistes com "Brick House", "Easy" o "Nightshift". Ha mort tres anys després del traspàs del guitarrista Sheldon Reynolds, membre del grup durant els 80.
dilluns, 1 de juny del 2026
Un segle amb Marilyn Monroe
Una vegada vaig llegir en algun lloc que la imatge de Marilyn Monroe envelleix més lentament que els seus biògrafs. És una afirmació que sol venir-me al cap cada cop que em paro a admirar aquest pòster emmarcat, que li vaig comprar fa molts anys a un venedor ambulant als carrers de Nova York, i que des d'aleshores ha format part del meu dia a dia. Aquest matí m'he parat a observar-lo, i me l'he mirat tal com no ho havia fet mai. Es commemora avui el centenari del naixement d'una estrella amb tot el que implica aquest qualificatiu, i sense tòpics que hi valguin. I, sí, la seva imatge segueix envellint més lentament que els seus biògrafs.
divendres, 29 de maig del 2026
Social Distortion – "Born to Kill" (2026)
dijous, 28 de maig del 2026
Dick Parry (1942-2026)
Un d'aquells noms que no solen sortir als grans titulars, però sense els quals no s'haurien pogut escriure algunes històries de gran anomenada. El saxofonista Dick Parry es va passar dècades fent de músic de sessió i de gira per a gegants com The Who –els va acompanyar a les campanyes de 1979 i 1980–, els Violent Femmes –va girar amb ells el 2009– o Rory Gallagher –va tocar en diversos dels seus discos–. Però la banda amb la qual se'l sol associar d'una forma més estreta és Pink Floyd. Va gravar obres com "The Dark Side of the Moon" (1973) –ell va tocar aquell saxo de "Money", i només per això ja mereix un tros de cel–, "Wish You Were Here" (1975) o "The Division Bell" (1994). També els va acompanyar en directe, i va girar amb el projecte solista de David Gilmour. Ha mort a l'edat de 83 anys.
dimecres, 27 de maig del 2026
Into the Mystic
dimarts, 26 de maig del 2026
Sonny Rollins (1930-2026)
Ha mort Sonny Rollins, colós del saxo tenor i un dels últims supervivents de l'era daurada del jazz. Tenia 95 anys i deixa un llegat dels que expliquen corrents i gèneres musicals sencers. Coses de la vida, se n'anava la vigília del centenari d'un altre visionari com va ser Miles Davis, amb el qual s'havia foguejat a principis de la dècada dels 50, abans d'anar pel seu compte. Més que una curiositat, la seva primera sessió de gravació com a líder va tenir lloc el 17 de gener de 1951 amb Davis al piano (sí, ho han llegit vostès correctament). La peça en qüestió, "I Know", era una composició del mateix trompetista. Eren els primers passos de dues trajectòries cridades a canviar-ho tot.
Un segle amb Miles Davis
Es commemora avui el centenari de Miles Davis, nascut a Alton, Illinois, el 26 de maig de 1926. Un dels músics més innovadors, revolucionaris i influents del segle XX, el geni que durant ben bé dues dècades (des de la segona meitat dels anys 50 i fins ben entrats els 70) va trencar patrons i va transportar el jazz fins a paràmetres que pocs s'haurien atrevit a imaginar abans d'ell. No és una commemoració qualsevol, la d'avui. És una d'aquelles ocasions que només passen un cop a la vida i que, per tant, cal tenir molt presents.
dilluns, 25 de maig del 2026
"Thistle and Weeds"
R.I.P. Steve Whiting
Ens ha deixat Steve Whiting, baixista de The Misunderstood, essencial banda californiana de rock psicodèlic que es va foguejar a l'escena de Los Angeles abans d'establir-se a Londres i esdevenir un nom clau d'allò que s'anomenaria freakbeat. Va ser en un concert al Pandora's Box de Hollywood on John Peel els va veure en directe. El disc jockey britànic va quedar tan seduït pel seu directe i el seu repertori, que va portar el grup al Regne Unit i va esdevenir el seu mànager. Va ser a Londres on la formació va facturar una sèrie de singles que la van situar a l'avantguarda de la primera era psicodèlica i li van valer un lloc destacat a la nissaga Nuggets.
diumenge, 24 de maig del 2026
Dennis Locorriere (1949-2026)
Ha mort Dennis Locorriere, guitarrista i veu solista –aquesta última tasca, compartida amb el també desaparegut Ray Sawyer (1937-2018)- de Dr. Hook & The Medicine Show, aquella banda de New Jersey que va adaptar el llenguatge del primer country rock a l'accent urbà de la Costa Est dels Estats Units. El seu llegat el formen pistes com "Sylvia's Mother" (1972) o aquella simpàtica paròdia de la indústria del disc que va ser l'eterna "Cover of the Rolling Stone" (1973).
85 anys amb Bob Dylan
Bob Dylan celebra avui 85 primaveres. Ho fa a poques setmanes d'haver tancat l'enèsima branca del Rough and Rowdy Ways World Wide Tour, i a una setmana i mitja d'iniciar una gira estiuenca de dos mesos per amfiteatres a l'aire lliure als Estats Units. Sempre endavant, sense mirar mai enrere.
dissabte, 23 de maig del 2026
Amb el segell de Fogerty
"Carina"
Una vella furgoneta Volkswagen, reconvertida en una cabina de disc jockey autoamplificada –els jamaicans en dirien un sound system– per obra i cortesia del col·lectiu Lola Van. Sessió de soul d'Atlantic, mod jazz i altres sonoritats anyenques per amenitzar una ruta gastronòmica que va començar ahir a la tarda a les Franqueses del Vallès.
dissabte, 16 de maig del 2026
The wrong side of the railroad track
60 anys de "Pet Sounds"
No sé si algú més n'és conscient, però avui es commemora el 60è aniversari de "Pet Sounds". I això no passa cada dia. Ja saben, l'obra magna de Brian Wilson i els Beach Boys, un dels eterns candidats a millor disc de la història, la cançó preferida de Paul McCartney, i tantes altres coses que s'han arribat a escriure durant les passades sis dècades. Avui fa 10 anys li vaig dedicar aquest article que recupero i aprofito per esmenar. Una actualització de les dades apunta que "Blonde on Blonde" de Bob Dylan no va sortir publicat el mateix dia que "Pet Sounds", sinó al cap d'un mes.
divendres, 15 de maig del 2026
This dirty road
Clarence Carter (1936-2026)
Ens ha deixat Clarence Carter, supervivent de l'era daurada del southern soul –era natural d'Alabama–, veterà d'escuderies com Atlantic o FAME, i de la denominació d'origen Muscle Shoals. El seu llegat ens deixa pistes de la mida de "Back Door Santa", "Slip Away" o "Patches".
dijous, 14 de maig del 2026
Free fall to judgement day
Jack Douglas (1945-2026)
Ha mort Jack Douglas, un dels productors discogràfics més importants de l'última meitat de segle. Bona part del catàleg clàssic d'Aerosmith porta el seu segell, també obres essencials de John Lennon, Cheap Trick o Patti Smith. També va treballar amb els New York Dolls en la seva segona etapa, i amb formacions com Clutch. Sempre va saber treure el millor dels artistes que gravaven a les seves ordres, captant-ne l'essència sense interferir en els seus discursos.
dimarts, 12 de maig del 2026
Townes Van Zandt International Festival
Al nord d'Itàlia, a tocar del llac de Como, hi ha un poble de 5.000 habitants que es diu Figino Serenza i que acull anualment un festival dedicat a la memòria de Townes Van Zandt, sempre amb reclams internacionals d'autèntic luxe. Aquesta setmana celebrarà la seva 22a edició, amb un cartell on figuren noms com els de Will Sexton, Amy Lavere, Michele Stodart, Rob Stoner o Scarlet Rivera (aquests dos últims, veterans de la Rolling Thunder Revue de Bob Dylan). Fascinant és poc.
Jesse Hector (1947-2026)
Va ser un d'aquells personatges que pràcticament personificaven l'essència del rock'n'roll, en el seu cas en la variant més genuïnament britànica –londinenca, per ser exactes-. Jesse Hector tenia el so brut del primer punk, el que tant apuntava a les múltiples derivades del moviment mod com a les formes més viscerals del glam i l'estètica teddy boy. Les seves patilles eren absolutament icòniques, com a mínim en aquella escena subterrània de la qual mai va acabar de sortir, però des d'on va impulsar formacions com els essencials Hammersmith Gorillas. La seva versió del "You Really Got Me" dels Kinks, publicada el 1974, connecta la generació de Ray Davies amb la dels Damned. Ha traspassat a l'edat de 78 anys.
dilluns, 11 de maig del 2026
Andy Fairweather Low invoca els astres del blues
Clapton és Déu
Palau Sant Jordi, Barcelona
10 de maig de 2026
Clapton és Déu ('Clapton Is God'). Així es va escriure en una paret de Londres en algun moment de la dècada dels 60, quan el guitarrista abanderava l'expansió del ventall estètic del rock a partir de les lliçons més bàsiques del blues. I així es podria haver escrit ahir a les parets del Palau Sant Jordi, on el de Surrey va segellar una d'aquelles vetllades que el pas del temps ens farà recordar com a mitològiques.
L'últim cop que Clapton havia actuat a Barcelona, el març de 2004, tenia l'edat que té ara Jeff Tweedy. Passats 22 anys, amb 81 primaveres molt ben portades a l'esquena, la seva figura evoca la d'aquells vells bluesmen que l'havien inspirat en primera instància. Si assistir fa dues dècades a un concert d'Slowhand era com anar a veure avui a Wilco, la cerimònia d'ahir va ser equiparable a presenciar un concert de B.B. King durant la seva etapa final.
Hi va haver quelcom de metafísic en l'actuació de Clapton i la seva senyora banda –amb Doyle Bramhall II a la rereguarda i l'incombustible Chris Stainton encara als teclats–, però també en el respecte absolut del públic envers l'artista. El silenci va ser sepulcral, tant a la pista com a la grada, durant els passatges més pausats del repertori, els que exigien aquell grau d'atenció tan car d'assolir últimament als esdeveniments de masses.
Fins i tot una cançó com "Tears in Heaven", possiblement la més radiada de tot el catàleg del britànic però també una de les bèsties negres dels seus seguidors més acèrrims, va assolir ahir una dimensió que no venia determinada per l'arranjament sinó pel context. Si el blues és l'expressió d'un dolor que neix al fons de l'ànima, no se me n'acut millor exemple ara mateix que un senyor de 81 anys cantant al seu fill mort en tràgiques circumstàncies fa tres dècades i mitja.
Del repertori d'ahir em sembla destacable que Clapton sacrifiqués dianes segures per donar cabuda a títols menys predicats –aquell "Golden Ring"– i reivindicar tòtems del blues com Willie Dixon, Bo Diddley o Robert Johnson. Fins a tres peces van caure d'aquest últim. Un "Kind Hearted Woman" en format acústic i en solitari, un "Cross Road Blues" que ja es considera marca de la casa, i un "Little Queen of Spades" segellat amb un solo de guitarra dels que alteren la percepció de les coses.
També em sembla reivindicable el moment en què uns quants milers d'ànimes van corejar la tornada de "Nobody Knows You When You're Down and Out". Un estàndard del blues compost per Jimmy Cox i immortalitzat amb la veu de Bessie Smith que, no obstant, incomptables generacions –començant per la d'un servidor– han descobert de la mà de Clapton. Agradi o no, això és molt més del que ha fet mai cap dels puristes que porten 40 anys carregant de forma gratuïta contra aquest senyor.
Signe dels temps que corren, durant aquests últims dies s'ha parlat molt (massa) d'un incident que va tenir lloc durant el concert de Clapton a Madrid, quan algun desaprensiu li va llençar un disc de vinil que li podria haver fet mal, només per obtenir visibilitat a les xarxes socials. Davant d'això, la imatge del Clapton octogenari, amb tota la seva serenor i tot el seu ofici, és també un dels últims testimonis d'altres temps que potser no eren més nobles però sí menys absurds i, sobretot, menys mediocres.
diumenge, 10 de maig del 2026
Brighton 64 tornen a Granollers
Love'n'Joy
Hereus de Kitsch
![]() |
| Cap Quadrat. |
![]() |
| Joia. |
Cap Quadrat i Joia. Una banda de post-punk i una altra de post-hardcore, actuant aquest matí al MiniBeat dins del recinte de Roca Umbert Fàbrica de les Arts, a Granollers. El festival està dedicat enguany a la memòria dels fundacionals Kitsch, aquella banda que va ampliar els horitzons de la música en català molt més enllà del que mai els arribaran a ampliar... Figa Flawas. La seva herència és perfectament palpable en la música de Cap Quadrat i de Joia. Tant a nivell ètic com estètic.
dissabte, 9 de maig del 2026
The Rolling Stones - "In the Stars"
Es podrien dir moltes coses d'"In The Stars", el nou single dels Rolling Stones –avançament d'un "Foreign Tongues" previst pel 10 de juliol–. D'entrada, es podria parlar del diàleg entre l'estrofa i la tornada. Entre el rock macarra, arrelat en el blues, i una melodia pop simplement inesborrable. Entre un dinàmic riff marca de la casa i un esclat d'eufòria que assenyala multituds. Entre allò que representen, respectivament, Keith Richards i Mick Jagger, al si d'una banda que sempre ha estat la suma de les seves parts.
dimecres, 6 de maig del 2026
dimarts, 5 de maig del 2026
diumenge, 3 de maig del 2026
Com una canonada
Pipeline. Com una canonada, entre canyes, de les que sonen com aquella peça dels Chantays. Les Franqueses del Vallès, maig de 2026.

















































