diumenge, 21 de juny del 2026

Del Dràstik a la Tintorera, altres escenaris possibles

Uri y Los Cucharas, a la festa de La Tintorera.
Ahir a la tarda vam ser al Dràstik de Granollers parlant amb Nando Cruz, que va venir a presentar "Microfestivales y otros escenarios posibles". Un assaig en què el veterà periodista musical repassa tota una sèrie d'iniciatives que fugen de les dinàmiques massives –homogeneïtzadores– dels macroesdeveniments.

Després vàrem anar fins a la plaça Joan Sanpera de les Franqueses del Vallès, on l'Ateneu Popular La Tintorera celebrava la cinquena edició de la seva festa de primavera amb un triple concert de bandes de proximitat, amb el rock desvergonyit dels recentment reunits Uri y Los Cucharas com a plat fort.

La festa de la Tintorera respon a molts dels principis que Nando Cruz havia defensat durant la presentació al Dràstik, per no dir a tots. Una iniciativa comunitària, que neix del territori i que s'adreça a la mateixa gent del territori, que posa la música al centre i on el retorn no es mesura en xifres.

A la festa de la Tintorera, el públic melòman hi alternava amb els avis i les àvies del barri, el disc jockey que acabaria tancant la nit preparava entrepans a l'hora de sopar, i un dels responsables de la programació musical servia cerveses a la barra després d'atendre la premsa. I Los Cucharas es van marcar un senyor concert, anant molt més enllà d'aquell hit de finals dels 90 que en absolut capta l'essència del grup.

dissabte, 20 de juny del 2026

Sis dècades de "Blonde on Blonde"


Es commemora avui el 60è aniversari de "Blonde on Blonde", una de les obres magnes de Bob Dylan, també un dels capítols essencials de la història de la música enregistrada. Quatre cares que recullen dècades (segles) de tradició musical nord-americana, les posen al dia i obren rutes que arriben fins als nostres dies. Però sobretot una col·lecció de cançons que fan tots els honors a la seva condició, i més de mig segle després encara refermen l'etern misteri de l'home de la fotografia fora de focus.

Mentre aquí commemorem els 60 anys de "Blonde on Blonde", el seu autor segueix immers en una atapeïda gira nord-americana amb repertoris que donen cabuda a tot menys a la nostàlgia –als últims concerts no ha caigut una sola peça de l'obra que ens ocupa–. Dylan, aleshores i avui, fent el que li dona la gana. A saber, les últimes cròniques parlen de la incorporació de tot un Julian Lage a la seva banda d'acompanyament, ocupant el lloc de Doug Lancio a la guitarra.

Va passar dimecres a Santa Barbara i es va repetir dijous a Highland, Califòrnia. A falta d'escoltar els bootlegs de rigor, a falta de confirmar si es tracta d'una incorporació definitiva o d'una suplència temporal –potser aquesta nit sortirem de dubtes–, la idea de contemplar Dylan i Lage fent música en un mateix escenari em sembla com a mínim suggeridora –l'estil del guitarrista encaixa com pocs en l'estètica post-Rough and Rowdy Ways–. Esperant que es resolgui la incògnita, seguirem celebrant l'aniversari d'un plàstic que encara avui assenyala un punt i a part.

divendres, 19 de juny del 2026

Mountain Jam


Mountain Jam, la dels Allmans.
El Turó de les Mentides, amb el Montseny al fons.
Les Franqueses del Vallès, juny de 2026.

dimarts, 16 de juny del 2026

dilluns, 15 de juny del 2026

Nando Cruz presenta 'Microfestivales' al Dràstik


Dissabte serem al Dràstik de Granollers amb Nando Cruz, que ens vindrà a presentar el llibre "Microfestivales y otros escenarios posibles", el títol del qual ho diu tot. Amenitzarà la vetllada el retorn als plats de Pendereki DJ. Veniu, que ens ho passarem bé!

James Blood Ulmer (1940-2026)


El nom de James Blood Ulmer hauria de sortir molt més sovint del que surt, quan es parla de virtuosos de la guitarra. I en aquells rànquings sempre tan discutibles com entretinguts que assenyalen els millors guitarristes de la història, probablement també hi hauria d'ocupar llocs destacats. Durant sis dècades, el de Carolina del Sud no només va alternar llenguatges com els del jazz, el blues o el soul, sinó que en tots tres àmbits va obrir noves vies que altres explorarien després –també els va fer dialogar amb registres que podien anar del folk al rock o el reggae-. Obres com "Free Lancing" (1981) o "Odyssey" (1983) són gairebé gèneres musicals en elles mateixes. No sonaven a res que s'estigués fent quan van sortir, i dècades després segueixen manifestant-se tan fresques, avançades i úniques com el primer dia. El seu autor ens ha deixat a l'edat de 86 anys.

dijous, 11 de juny del 2026

Soon After Midnight


It’s soon after midight
And my day has just begun
(Bob Dylan)

Les Franqueses del Vallès, juny de 2026.

Mig segle dels Stones a la Monumental


Avui fa 50 anys que Mick Jagger va dir 'Bona nit' a la Monumental. Mig segle del debut dels Rolling Stones a Barcelona –inicialment programat a les Arenes, un dels molts capítols d'una campanya que va ser tan històrica com accidentada, tal com ha recordat en incomptables ocasions l'intrèpid promotor Gay Mercader–. Un d'aquells concerts que marquen punts i a part, diuen els que hi van ser –i ho referma la historiografia, l'oficial i la que no ho és tant–. Era la gira de l'aleshores flamant "Black and Blue", la primera amb Ronnie Wood, la que segons les males llengües del moment havia de ser l'última. Coses de la vida, diverses generacions que encara no havíem nascut aquell 11 de juny de 1976, hem tingut temps de veure'ls en directe en repetides ocasions durant les passades cinc dècades. El miracle no és que Jagger i Richards encara puguin explicar-ho, sinó que en ple 2026 ens trobem a menys d'un mes de la publicació del que serà el 25è àlbum de Ses Majestats. I que, a sobre, faci molt bona pinta.

dimecres, 10 de juny del 2026

Bill Cody (1958-2026)


Ha mort Bill Cody, la veu del Grand Ole Opry durant tres dècades. Llegenda de la ràdio musical –tenia el seu propi programa a la WSM– i una icona de Nashville. Un erudit que destil·lava passió per la música i pel seu ofici, però sobretot algú que et feia companyia quan et quedaves despert fins a altes hores de la matinada per escoltar-lo en directe. Se'l trobarà molt a faltar.

dilluns, 8 de juny del 2026

Mentre quedin quioscos, hi haurà esperança


Mentre quedin quioscos, hi haurà esperança.

El Indio Solari (1949-2026)


Em deia una vegada un músic argentí que era difícil d'entendre la importància d'algú com Carlos Alberto Solari, més conegut com El Indio Solari, si un no havia nascut a l'Argentina. Per molt que l'onada expansiva de la seva obra s'escampés pràcticament per tot l'hemisferi llatinoamericà. Vocalista de llarga trajectòria, primer amb Patricio Rey y Sus Redonditos de Ricota, després amb Los Fundamentalistas del Aire Acondicionado –totes dues bandes s'havien format a la ciutat de La Plata–, la seva obra explica gairebé mig segle de rock al país llatinoamericà, però també va plena de compromís social. En temps molt foscos, el vocalista va donar esperança a molts argentins, m'explicava aquell músic. Les arts també van d'aquestes coses. Solari ha mort a l'edat de 77 anys. El rock argentí està de dol.

diumenge, 7 de juny del 2026

Repàs al rock alternatiu nord-americà

STEVE STALEY + iX. DANTE
Anònims, Granollers
7 de juny de 2026

Steve Staley (Sleeping Giant) i iX. Dante (Obrigada) han compartit aquest migdia l'escenari de l'Anònims. Concert dividit en tres actes –els dos artistes en solitari, i un últim terç amb format de duet–, i un repertori que ha alternat originals de les respectives bandes amb un repàs –gairebé una lliçó magistral– al rock alternatiu nord-americà dels 80 i els 90. Cites a Soundgarden, Alice In Chains, Neil Young (amb Crazy Horse), Nirvana i Hüsker Dü, entre d'altres. Fins i tot s'han atrevit a reivindicar Days Of The New. No he arribat a conèixer molts fans del combo d'Indiana. Avui n'han coincidit dos en un mateix escenari.

Bob Dylan torna als Basement Tapes?

Bob Dylan torna als Basement Tapes (és una forma de parlar: si no ha mirat mai enrere, no començarà a fer-ho ara). Si dijous iniciava a Troutdale (OR) la gira d'estiu tocant per primer cop en directe una raresa tan rebuscada (en el bon sentit) com "Baby, Won't You Be My Baby", aquesta matinada a Woodinville (WA) ha obert el concert amb la més assequible "You Ain't Goin' Nowhere" (un altre tema és com la deu haver tocat, per saber-ho caldrà esperar que es filtrin els primers 'bootlegs'). Portava 18 anys sense fer-la en directe. A falta de concretar si la mantindra durant els dos mesos de gira que té per davant, això es comença a posar interessant.

dissabte, 6 de juny del 2026

Desert Wind


Desert wind
Blowin' me away again
Now you're my only friend
I've got left to call
(Cody Jinks)

Records d'un viatge a Arizona, ja fa molts anys.

divendres, 5 de juny del 2026

Jimmy Hughes (1938-2026)


Una d'aquelles figures que solen apreciar els estudiosos de llegats com els dels estudis FAME de Rick Hall, o de segells com Atlantic, Vee-Jay i Stax. Jimmy Hughes va ser una veu important, tot i que no sempre se la recordi prou, del rhythm & blues i el soul de la dècada dels 60. Al costat de Hall va contribuir a definir el so de Muscle Shoals, i de passada el del southern soul. Els seus singles de l'època van ser celebrats –i ballats– pels mods i segueixen animant 'allnighters' arreu del món. Ha mort a l'edat de 88 anys.

Bob Dylan, gira de primavera-estiu


Bob Dylan ha iniciat aquesta matinada a Troutdale, Oregon, una gira nord-americana que culminarà l'1 d'agost a Nashville, Tennessee. Seran 35 concerts repartits en poc menys de dos mesos, que no és poca cosa quan un acaba de fer 85 anys. Dylan ha tocat el piano, acompanyat per la mateixa banda de les campanyes recents –Tony Garnier, Bob Britt, Doug Lancio i Anton Fig-.

El repertori, estructurat com els de les gires dels dos estius passats amb Willie Nelson, ha esquivat els grans reclams del cànon dylanià per centrar-se en pistes menys evidents. Ha obert amb "To Be Alone with You" i ha tancat amb "Crossing the Rubicon", cita a l'encara definitiu "Rough and Rowdy Ways" –de RRW també ha caigut "I Contain Multitudes", sent el primer cop que el de Minnesota toca peces d'aquest disc fora de la gira del mateix nom.

A destacar també el rescat de "Baby, Won't You Be My Baby", raresa inclosa al volum 11 de les Bootleg Series, que Dylan encara no havia interpretat mai en directe. Lucinda Williams i John Doe han estat els teloners de la vetllada, formant un triple cartell tan impactant com les tres trajectòries que hi han confluït.



dimarts, 2 de juny del 2026

Ronald LaPread (1949-2026)


Ens ha deixat Ronald LaPread, baixista dels Commodores entre 1970 i 1986, i com a tal una peça clau de la base rítmica de la banda d'Alabama durant els seus anys daurats –amb Lionel Richie o sense–. El baix de LaPread va fer bategar pistes com "Brick House", "Easy" o "Nightshift". Ha mort tres anys després del traspàs del guitarrista Sheldon Reynolds, membre del grup durant els 80.

dilluns, 1 de juny del 2026

Un segle amb Marilyn Monroe


Una vegada vaig llegir en algun lloc que la imatge de Marilyn Monroe envelleix més lentament que els seus biògrafs. És una afirmació que sol venir-me al cap cada cop que em paro a admirar aquest pòster emmarcat, que li vaig comprar fa molts anys a un venedor ambulant als carrers de Nova York, i que des d'aleshores ha format part del meu dia a dia. Aquest matí m'he parat a observar-lo, i me l'he mirat tal com no ho havia fet mai. Es commemora avui el centenari del naixement d'una estrella amb tot el que implica aquest qualificatiu, i sense tòpics que hi valguin. I, sí, la seva imatge segueix envellint més lentament que els seus biògrafs.

divendres, 29 de maig del 2026

Social Distortion – "Born to Kill" (2026)


Ja fa temps que no paro massa atenció a les tan publicitades llistes que inunden l'actualitat melòmana quan s'acaba l'any. Amb tot, no puc evitar contemplar el nou àlbum de Social Distortion com un dels grans discos que s'han publicat i es publicaran al llarg d'aquest 2026 que encara no ha assolit el seu equador. Per tot el que implica a aquestes altures un nou treball d'estudi dels californians –feia 15 anys que no en treien cap, i han tornat amb força–. I perquè, es miri des de l'òptica que es miri, "Born to Kill" és una obra rodona de cap a peus.

No se li pot demanar res més a un plàstic que arrenca amb l'aerodinàmica de la peça titular, i que referma Mike Ness com un dels pilars del punk nord-americà –del passat, del present, del que ha de venir– amb arguments de la mida de "No Way Out", "Tonight", "Partners in Crime" o "Don't Keep Me Hanging On" –podríem citar el disc sencer, de fet–. Tot plegat acaba d'arrodonir-se quan Ness s'acosta a una de les seves grans passions, el country, amb el batec honky tonk de "Crazy Dreamer", on podem escoltar la veu de tota una Lucinda Williams.

Quan evoca temps més senzills –no necessàriament més fàcils– a l'entranyable i alhora torrencial "The Way Things Were", canalitza registres com els d'un Bruce Springsteen o un John Mellencamp sense deixar de ser ell mateix. I després tenim aquesta cirereta que és "Wicked Game", oportuna lectura del clàssic de Chris Isaak, transportada sense artificis a les coordenades sonores de la casa. Ness i companyia són a punt d'iniciar una gira europea que, com la de l'any passat, ens passarà de llarg. Llàstima.

dijous, 28 de maig del 2026

Dick Parry (1942-2026)


Un d'aquells noms que no solen sortir als grans titulars, però sense els quals no s'haurien pogut escriure algunes històries de gran anomenada. El saxofonista Dick Parry es va passar dècades fent de músic de sessió i de gira per a gegants com The Who –els va acompanyar a les campanyes de 1979 i 1980–, els Violent Femmes –va girar amb ells el 2009– o Rory Gallagher –va tocar en diversos dels seus discos–. Però la banda amb la qual se'l sol associar d'una forma més estreta és Pink Floyd. Va gravar obres com "The Dark Side of the Moon" (1973) –ell va tocar aquell saxo de "Money", i només per això ja mereix un tros de cel–, "Wish You Were Here" (1975) o "The Division Bell" (1994). També els va acompanyar en directe, i va girar amb el projecte solista de David Gilmour. Ha mort a l'edat de 83 anys.

dimecres, 27 de maig del 2026

Into the Mystic


We were born before the wind
Also, younger than the sun
'Ere the bonnie boat was won
As we sailed into the mystic
(Van Morrison)

Llerona, maig de 2026.

dimarts, 26 de maig del 2026

Sonny Rollins (1930-2026)


Ha mort Sonny Rollins, colós del saxo tenor i un dels últims supervivents de l'era daurada del jazz. Tenia 95 anys i deixa un llegat dels que expliquen corrents i gèneres musicals sencers. Coses de la vida, se n'anava la vigília del centenari d'un altre visionari com va ser Miles Davis, amb el qual s'havia foguejat a principis de la dècada dels 50, abans d'anar pel seu compte. Més que una curiositat, la seva primera sessió de gravació com a líder va tenir lloc el 17 de gener de 1951 amb Davis al piano (sí, ho han llegit vostès correctament). La peça en qüestió, "I Know", era una composició del mateix trompetista. Eren els primers passos de dues trajectòries cridades a canviar-ho tot.

Un segle amb Miles Davis

Es commemora avui el centenari de Miles Davis, nascut a Alton, Illinois, el 26 de maig de 1926. Un dels músics més innovadors, revolucionaris i influents del segle XX, el geni que durant ben bé dues dècades (des de la segona meitat dels anys 50 i fins ben entrats els 70) va trencar patrons i va transportar el jazz fins a paràmetres que pocs s'haurien atrevit a imaginar abans d'ell. No és una commemoració qualsevol, la d'avui. És una d'aquelles ocasions que només passen un cop a la vida i que, per tant, cal tenir molt presents.


dilluns, 25 de maig del 2026

"Thistle and Weeds"


Plant your hope with good seeds
Don't cover yourself with thistle and weeds
Rain down, rain down on me
Look over your hills and be still
The sky above us shoots to kill
Rain down, rain down on me
(Mumford & Sons)

Llerona, maig de 2026.

R.I.P. Steve Whiting


Ens ha deixat Steve Whiting, baixista de The Misunderstood, essencial banda californiana de rock psicodèlic que es va foguejar a l'escena de Los Angeles abans d'establir-se a Londres i esdevenir un nom clau d'allò que s'anomenaria freakbeat. Va ser en un concert al Pandora's Box de Hollywood on John Peel els va veure en directe. El disc jockey britànic va quedar tan seduït pel seu directe i el seu repertori, que va portar el grup al Regne Unit i va esdevenir el seu mànager. Va ser a Londres on la formació va facturar una sèrie de singles que la van situar a l'avantguarda de la primera era psicodèlica i li van valer un lloc destacat a la nissaga Nuggets.

diumenge, 24 de maig del 2026

Dennis Locorriere (1949-2026)


Ha mort Dennis Locorriere, guitarrista i veu solista –aquesta última tasca, compartida amb el també desaparegut Ray Sawyer (1937-2018)- de Dr. Hook & The Medicine Show, aquella banda de New Jersey que va adaptar el llenguatge del primer country rock a l'accent urbà de la Costa Est dels Estats Units. El seu llegat el formen pistes com "Sylvia's Mother" (1972) o aquella simpàtica paròdia de la indústria del disc que va ser l'eterna "Cover of the Rolling Stone" (1973).

85 anys amb Bob Dylan


Bob Dylan celebra avui 85 primaveres. Ho fa a poques setmanes d'haver tancat l'enèsima branca del Rough and Rowdy Ways World Wide Tour, i a una setmana i mitja d'iniciar una gira estiuenca de dos mesos per amfiteatres a l'aire lliure als Estats Units. Sempre endavant, sense mirar mai enrere.

May your heart always be joyful
May your song always be sung
And may you stay forever young

dissabte, 23 de maig del 2026

Amb el segell de Fogerty

THE CROSS-TIE WALKER BAND
Festival Viure-ho Tot!
Plaça Major de Bellavista, Les Franqueses del Vallès
23 de maig de 2026

The Cross-Tie Walker Band, grup vallesà de versions de Creedence Clearwater Revival, actuant aquesta tarda en un festival benèfic promogut per l'institut de secundària Lauro de les Franqueses del Vallès. Repertori de clàssics amb el segell de John Fogerty, executats des del respecte i l'admiració.

Hi va haver un temps en què jo mateix solia manifestar-me en contra dels grups de versions i les bandes de tribut. Com si tocar versions no fos un ofici llargament dignificat per formacions que van de les més prestigioses orquestres de ball fins als mateixos Beatles quan picaven pedra a Hamburg i al Cavern.

Avui, en canvi, no em molesten en absolut. Al contrari, davant l'allau de productes de temporada que ha generat la lògica de la novetat per la novetat, em sembla admirable que una colla de músics dediquin temps a estudiar i interpretar (a honrar) un cançoner que els precedeix a ells i que ens sobreviurà a tots.

"Carina"


Una vella furgoneta Volkswagen, reconvertida en una cabina de disc jockey autoamplificada –els jamaicans en dirien un sound system– per obra i cortesia del col·lectiu Lola Van. Sessió de soul d'Atlantic, mod jazz i altres sonoritats anyenques per amenitzar una ruta gastronòmica que va començar ahir a la tarda a les Franqueses del Vallès.

Dona gust, sortir al carrer i escoltar James Brown, Sam & Dave i Wilson Pickett. També a James Hunter, de qui el disc jockey va rescatar la sempre agraïda "Carina", joia de la corona d'aquella obra absolutament rodona i pràcticament definitiva que va ser "The Hard Way" (2008). A gairebé dues dècades d'haver-se publicat, segueix sonant tan fresca com el primer dia.

Si "The Hard Way" és un dels grans discos de blue eyed soul i rhythm & blues britànic que s'han facturat en el que portem de segle, "Carina" és una de les píndoles de genialitat més indiscutibles que mai ha arribat a parir el seu autor. Una balada soul de les que fan companyia en qualsevol circumstància, amb batec rocksteady i una secció de corda que no admet comparacions ni metàfores.

"Carina" és una cançó que sempre em posa de bon humor, fins i tot quan el context és inoportú. Fa alguns anys la vaig escoltar al passeig marítim d'un municipi turístic de la costa catalana. La va punxar un disc jockey que estava posant música en una d'aquelles terrasses on els gintònics semblen amanides i la carta de còctels va plena de nomenclatures tan inassumibles com els preus de les copes.

El cas és que jo passava per allà mentre el punxadiscos obsequiava la seva parròquia amb una desafortunada remescla de la peça que ens ocupa, enterrada sota caixes de ritmes i línies de baix electrònic que, més enllà de no aportar res, tapaven tota la seva bellesa i la reduïen a banal soroll de fons en un lloc de pas on els turistes agafaven borratxeres de mitja tarda mentre la comunitat 'healthy' feia 'running' al mateix ritme que marcaven els beats de tal despropòsit sonor.

No tinc res contra les remescles. Al contrari, he arribat a escoltar-ne de molt interessants i de molt ben fetes. Però no he entès mai aquesta necessitat de destrossar cançons que freguen la perfecció, de voler potenciar patrons rítmics amb la mateixa gràcia de qui vandalitzaria la Gioconda dibuixant-li un bigoti. I bé, tot això ho vaig pensar ahir a la tarda mentre un disc jockey punxava "Carina" de James Hunter. La versió original. La que no requereix res que no tingui. La que sona tan fresca avui com ho hauria fet sis o set dècades enrere.

dissabte, 16 de maig del 2026

The wrong side of the railroad track


I was born on the wrong side of the railroad track
Like Ginsberg, Corso and Kerouac
Like Louie and Jimmy and Buddy and all of the rest
It might not be the thing to do
But I’m stickin’ with you through and through
Down in the flatlands - way down in Key West
(Bob Dylan)

Granollers, maig de 2026.

60 anys de "Pet Sounds"


No sé si algú més n'és conscient, però avui es commemora el 60è aniversari de "Pet Sounds". I això no passa cada dia. Ja saben, l'obra magna de Brian Wilson i els Beach Boys, un dels eterns candidats a millor disc de la història, la cançó preferida de Paul McCartney, i tantes altres coses que s'han arribat a escriure durant les passades sis dècades. Avui fa 10 anys li vaig dedicar aquest article que recupero i aprofito per esmenar. Una actualització de les dades apunta que "Blonde on Blonde" de Bob Dylan no va sortir publicat el mateix dia que "Pet Sounds", sinó al cap d'un mes.

divendres, 15 de maig del 2026

This dirty road


Sometimes I don't know where this dirty road is taking me
Sometimes I don't even know the reason why
But I guess I'll keep a-gamblin', lots of booze and lots of ramblin'
But it's easier than just a-waitin' around to die
(Townes Van Zandt)

El Turó de les Mentides, Llerona, maig de 2026.

Clarence Carter (1936-2026)


Ens ha deixat Clarence Carter, supervivent de l'era daurada del southern soul –era natural d'Alabama–, veterà d'escuderies com Atlantic o FAME, i de la denominació d'origen Muscle Shoals. El seu llegat ens deixa pistes de la mida de "Back Door Santa", "Slip Away" o "Patches".

dijous, 14 de maig del 2026

Free fall to judgement day


I'm on the way down
Free fall to judgment day
I'm losing faith now
I spent all my saving grace
There's a dead reckoning for me
Everything's tremblin' beneath
I'm on the way down
But I'm holdin' the reigns
(Lanie Gardner)

El Turó de les Mentides, Llerona, maig de 2026.

Jack Douglas (1945-2026)


Ha mort Jack Douglas, un dels productors discogràfics més importants de l'última meitat de segle. Bona part del catàleg clàssic d'Aerosmith porta el seu segell, també obres essencials de John Lennon, Cheap Trick o Patti Smith. També va treballar amb els New York Dolls en la seva segona etapa, i amb formacions com Clutch. Sempre va saber treure el millor dels artistes que gravaven a les seves ordres, captant-ne l'essència sense interferir en els seus discursos.

dimarts, 12 de maig del 2026

Townes Van Zandt International Festival


Al nord d'Itàlia, a tocar del llac de Como, hi ha un poble de 5.000 habitants que es diu Figino Serenza i que acull anualment un festival dedicat a la memòria de Townes Van Zandt, sempre amb reclams internacionals d'autèntic luxe. Aquesta setmana celebrarà la seva 22a edició, amb un cartell on figuren noms com els de Will Sexton, Amy Lavere, Michele Stodart, Rob Stoner o Scarlet Rivera (aquests dos últims, veterans de la Rolling Thunder Revue de Bob Dylan). Fascinant és poc.

Jesse Hector (1947-2026)


Va ser un d'aquells personatges que pràcticament personificaven l'essència del rock'n'roll, en el seu cas en la variant més genuïnament britànica –londinenca, per ser exactes-. Jesse Hector tenia el so brut del primer punk, el que tant apuntava a les múltiples derivades del moviment mod com a les formes més viscerals del glam i l'estètica teddy boy. Les seves patilles eren absolutament icòniques, com a mínim en aquella escena subterrània de la qual mai va acabar de sortir, però des d'on va impulsar formacions com els essencials Hammersmith Gorillas. La seva versió del "You Really Got Me" dels Kinks, publicada el 1974, connecta la generació de Ray Davies amb la dels Damned. Ha traspassat a l'edat de 78 anys.

dilluns, 11 de maig del 2026

Andy Fairweather Low invoca els astres del blues

ANDY FAIRWEATHER LOW
Palau Sant Jordi, Barcelona
10 de maig de 2026

Ni més ni menys que Andy Fairweather Low va escalfar l'ambient del Palau Sant Jordi, ahir al vespre abans d'aquell concert d'Eric Clapton que bona part dels presents recordaran durant molt de temps. Un d'aquells noms que solen figurar a peu de pàgina quan entren als grans recintes, però en tot cas un il·lustre veterà que pot explicar moltes coses a qui les vulgui escoltar. Molt més que un simple aperitiu, la seva actuació en condició d'artista convidat.

Més enllà d'haver encapçalat els entranyables Amen Corner durant la segona meitat dels 60, més enllà de la seva carrera com a músic de gira i de sessió –en dècades passades l'havíem pogut veure en aquell mateix escenari acompanyant a Roger Waters i al propi Clapton–, Fairweather Low pot presumir d'una trajectòria solista que mai ha acabat d'alçar el vol, però tampoc ha deixat de tenir consistència.

L'últim capítol, oportunament titulat "The Invisible Bluesman" (2025), és una col·lecció de versions molt ben triades i executades de clàssics del blues i del rock'n'roll. No el va citar ahir a la nit, encapçalant una d'aquelles bandes que farien patxoca als clubs del Soho londinenc, però en va invocar l'esperit amb una selecció de títols aliens que van fer dialogar llenguatges com els del jazz, el rhythm & blues, el country o el primer rock'n'roll.

Va enllaçar el "Tequila" dels Champs amb el tema de Peter Gunn i "Apache" dels Shadows. Va elogiar a Bob Dylan abans de rebaixar les revolucions de "Don't Think Twice, It's All Right". I va acostar-se a l'església amb l'espiritual "Will the Circle Be Unbroken" de la Carter Family. Potser se li podia haver demanat més material propi, qui sap si alguna cita a Amen Corner –de vegades encara recupera "(If Paradise Is) Half as Nice"–. És clar que només va disposar de mitja hora de rellotge per desplegar el repertori. De la qual va treure profit, d'això no n'hi ha cap dubte.

Clapton és Déu

ERIC CLAPTON
Palau Sant Jordi, Barcelona
10 de maig de 2026

Clapton és Déu ('Clapton Is God'). Així es va escriure en una paret de Londres en algun moment de la dècada dels 60, quan el guitarrista abanderava l'expansió del ventall estètic del rock a partir de les lliçons més bàsiques del blues. I així es podria haver escrit ahir a les parets del Palau Sant Jordi, on el de Surrey va segellar una d'aquelles vetllades que el pas del temps ens farà recordar com a mitològiques.

L'últim cop que Clapton havia actuat a Barcelona, el març de 2004, tenia l'edat que té ara Jeff Tweedy. Passats 22 anys, amb 81 primaveres molt ben portades a l'esquena, la seva figura evoca la d'aquells vells bluesmen que l'havien inspirat en primera instància. Si assistir fa dues dècades a un concert d'Slowhand era com anar a veure avui a Wilco, la cerimònia d'ahir va ser equiparable a presenciar un concert de B.B. King durant la seva etapa final.

Hi va haver quelcom de metafísic en l'actuació de Clapton i la seva senyora banda –amb Doyle Bramhall II a la rereguarda i l'incombustible Chris Stainton encara als teclats–, però també en el respecte absolut del públic envers l'artista. El silenci va ser sepulcral, tant a la pista com a la grada, durant els passatges més pausats del repertori, els que exigien aquell grau d'atenció tan car d'assolir últimament als esdeveniments de masses.

Fins i tot una cançó com "Tears in Heaven", possiblement la més radiada de tot el catàleg del britànic però també una de les bèsties negres dels seus seguidors més acèrrims, va assolir ahir una dimensió que no venia determinada per l'arranjament sinó pel context. Si el blues és l'expressió d'un dolor que neix al fons de l'ànima, no se me n'acut millor exemple ara mateix que un senyor de 81 anys cantant al seu fill mort en tràgiques circumstàncies fa tres dècades i mitja.

Del repertori d'ahir em sembla destacable que Clapton sacrifiqués dianes segures per donar cabuda a títols menys predicats –aquell "Golden Ring"– i reivindicar tòtems del blues com Willie Dixon, Bo Diddley o Robert Johnson. Fins a tres peces van caure d'aquest últim. Un "Kind Hearted Woman" en format acústic i en solitari, un "Cross Road Blues" que ja es considera marca de la casa, i un "Little Queen of Spades" segellat amb un solo de guitarra dels que alteren la percepció de les coses.

També em sembla reivindicable el moment en què uns quants milers d'ànimes van corejar la tornada de "Nobody Knows You When You're Down and Out". Un estàndard del blues compost per Jimmy Cox i immortalitzat amb la veu de Bessie Smith que, no obstant, incomptables generacions –començant per la d'un servidor– han descobert de la mà de Clapton. Agradi o no, això és molt més del que ha fet mai cap dels puristes que porten 40 anys carregant de forma gratuïta contra aquest senyor.

Signe dels temps que corren, durant aquests últims dies s'ha parlat molt (massa) d'un incident que va tenir lloc durant el concert de Clapton a Madrid, quan algun desaprensiu li va llençar un disc de vinil que li podria haver fet mal, només per obtenir visibilitat a les xarxes socials. Davant d'això, la imatge del Clapton octogenari, amb tota la seva serenor i tot el seu ofici, és també un dels últims testimonis d'altres temps que potser no eren més nobles però sí menys absurds i, sobretot, menys mediocres.

diumenge, 10 de maig del 2026

Brighton 64 tornen a Granollers

BRIGHTON 64
Festival Minibeat
Roca Umbert Fàbrica de les Arts, Granollers
10 de maig de 2026

Brighton 64 actuant aquesta tarda al MiniBeat. Feia quatre dècades que la banda de la Casa de la Bomba no actuava a Granollers. Ho ha recordat Ricky Gil des de l'escenari. Quan Brighton van tocar a la ciutat en plena dècada dels 80, van haver de parar el concert perquè un hospital privat que hi havia al costat de la sala (l'antic Radical, actual Sans) es va queixar del soroll. Quines coses. Avui, la banda ha actuat en un festival adreçat al públic familiar, que té entre els seus propòsits explicar als nens que hi ha música més enllà d'Eufòria i Dàmaris Gelabert. En alguna cosa devem haver millorat.

Love'n'Joy

LOVE'N'JOY
Festival Minibeat
Roca Umbert Fàbrica de les Arts, Granollers
10 de maig de 2026

Love'n'Joy despatxant rock psicodèlic en les seves formes més inflamables, aquesta tarda al MiniBeat. Venen d'Ucraïna però, salvant un breu apunt al final del concert, no han fet bandera de cap altra causa que la seva música, tal com ho haurien fet si fossin de qualsevol altre lloc. Més enllà de les consideracions geopolítiques, més enllà del partit que pugui prendre cadascú, de vegades se'ns oblida que sota les bombes, darrere les xifres d'una guerra, hi ha persones que són exactament iguals que nosaltres. Persones que, de vegades, escolten la mateixa música que ens agrada a nosaltres. Persones que, de vegades, fins i tot formen grups i acaben portant el seu art tan lluny com les circumstàncies els ho permeten.

Hereus de Kitsch

Cap Quadrat.

Joia.

Cap Quadrat i Joia. Una banda de post-punk i una altra de post-hardcore, actuant aquest matí al MiniBeat dins del recinte de Roca Umbert Fàbrica de les Arts, a Granollers. El festival està dedicat enguany a la memòria dels fundacionals Kitsch, aquella banda que va ampliar els horitzons de la música en català molt més enllà del que mai els arribaran a ampliar... Figa Flawas. La seva herència és perfectament palpable en la música de Cap Quadrat i de Joia. Tant a nivell ètic com estètic.

dissabte, 9 de maig del 2026

The Rolling Stones - "In the Stars"


Es podrien dir moltes coses d'"In The Stars", el nou single dels Rolling Stones –avançament d'un "Foreign Tongues" previst pel 10 de juliol–. D'entrada, es podria parlar del diàleg entre l'estrofa i la tornada. Entre el rock macarra, arrelat en el blues, i una melodia pop simplement inesborrable. Entre un dinàmic riff marca de la casa i un esclat d'eufòria que assenyala multituds. Entre allò que representen, respectivament, Keith Richards i Mick Jagger, al si d'una banda que sempre ha estat la suma de les seves parts.

L'essència de Ses Majestats, ben present en una pista que efectivament no igualarà gestes passades, ni falta que li fa. Dit això, si em quedo amb una cosa d'aquest single, és el miracle d'escoltar els Stones parint una cançó com aquesta en ple 2026. Ningú (insisteixo, ningú!) hauria pogut fer una aposta similar quan els més espavilats de cada casa assenyalaven Urban Junge i Bridges to Babylon com a hipotètiques gires de comiat. Jagger i Richards encara es deuen petar de riure.

dimecres, 6 de maig del 2026

Black Hole Sun


Black hole sun
Won't you come
And wash away the rain?
(Soundgarden)

Granollers, maig de 2026.

dimarts, 5 de maig del 2026

diumenge, 3 de maig del 2026

Com una canonada


Pipeline. Com una canonada, entre canyes, de les que sonen com aquella peça dels Chantays. Les Franqueses del Vallès, maig de 2026.

divendres, 1 de maig del 2026

Month of May


Gonna make a record in the month of May
In the month of May, in the month of May
Gonna make a record in the month of May
When the violent wind blows the wires away
(Arcade Fire)

Les Franqueses del Vallès, maig de 2026.