diumenge, 19 de febrer del 2023

Elle León - "The Musical" (2022)


Les seves composicions portaven anys demanant a crits que algú les descobrís, i finalment ha passat. Elle León, aquella polifacètica cantautora irlandesa que ha fet de Barcelona la seva base d'operacions, ha deixat de ser un dels secrets més ben guardats del sotabosc melòman de la capital catalana per esdevenir una ferma realitat. El seu ep de debut, "Heart to Hearts" (2020), ja va ser un primer avís de tot allò que havia de venir i que ara tot just acaba d'arribar amb un primer àlbum, "The Musical" (2022), que pràcticament ha servit per estrenar El Jardí Amagat, un subsegell de Bankrobber que justament té per objectiu rastrejar i treure a la llum tot aquell talent que encara hi ha ocult al nostre subsòl.

Ens trobem davant d'una dotzena de pistes que deixen enrere el folk minimalista dels seus inicis per abraçar les formes més sofisticades i dinàmiques del folk rock i el pop d'autor més clàssics i atemporals. Un discurs que tant podria emmirallar-se en Joni Mitchell i Carole King com en Carly Simon i Kate Bush. Per buscar referents més propers, podríem dir que León transita per les mateixes coordenades que prèviament havien vist créixer Maïa Vidal o Núria Graham, però ho fa amb veu pròpia i al seu aire. Acompanyada per confidents com Guillem ToràAlbert Lax o Víctor Valiente –els dos primers s'han fet càrrec de les guitarres, el tercer ha produït el disc i també hi toca els teclats-, i ben equipada amb una colla de cançons memorables.

És pràcticament impossible no caure rendit davant dels arranjaments cinemàtics d'"End of an Era", un exercici de pop plusquamperfet on l'autora fa gala d'un registre vocal tan dolç com poderós i tan versàtil com ric en matisos. Tampoc es queda curt el dinàmic folk rock de "Pedestal", un dels plats més forts de tot el seu repertori i una d'aquelles cançons que es perfilen eternes com elles soles. Altres punts àlgids de l'àlbum són el soft rock oníric d'un "Best Moves" que saluda a tota la plana major del pop metafísic sense acabar-s'hi d'aturar, els aires teatrals de "Conclusions" o el tour de force elèctric d'un "The Bigger Picture" on ressonen Anna Calvi i Sharon Van Etten. "Everyone around me is a work of art", canta tota sola al piano a la final "Somewhere Down the Line". Si el món sencer és un escenari, el gran musical d'Elle León no ha fet més que començar.


Més informació:

El Jardí Amagat  /  Bandcamp
Bankrobber  /  Pàgina web

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada